Publisert av: Skippern | februar 6, 2007

Enda en

Enda en dag hjemme med sykt barn.

Det så så positivt ut igår, febern var lav og synkende utover ettermiddag og kveld, poden virket i fin form, og jeg så fram til å komme på jobb idag.

Men dengang ei. Fortsatt dypt hostende, og med høyere feber igjen var det bare å ta en dag til hjemme. Fyre i peisen, lage seg kaffe og pløye aviser. Se ut av vinduet, det snør, er kaldt, brøytebilen passerer utenfor.

Det er litt fint også. Stoppe opp et par dager, la verden rase avgårde utenfor og bare betrakte den med et halvt øye. Rette fokus mot de nære, basale ting: Varme, mat, drikke – og kos for den syke.

…og kanhende litt sport på tv idag. Hvis svenskene får det til, da😉


Responses

  1. Det er bare å bli hjemme ja, og gjøre det beste ut av det.

    Jeg lurer på hva folk i land som ikke har vår ordning med rett til fri for å passe syke barn? Barna blir jo syke der også.

    Tigerungen er piggere i dag – og spiller dataspill. Men du verden så mange røde prikker han har. Rart han ikke klør seg i hjel. Selv jeg klør i sympati.

  2. Det er vel så ymse. Mor hjemme i større grad enn hos oss, noen har kanskje flere generasjoner å spille på, eller søsken. Håper i hvertfall barna slipper å gå syke på skolen. Vi skal være glad for den ordningen vi har, og slå ring om den.

    Klør du også? Håper inderlig du er ferdig med vannkoppene selv?

  3. Jeg vet ikke om jeg har hatt vannkopper. Ingen husker sikkert. Men det jeg vet er at jeg var sykepleier da mamma og pappa hadde det i voksen alder, så jeg har uten tvil vært utsatt for smitten. Og inkubasjonstiden er såpass lang (2-3 uker) at jeg ikke hadde merket det enda.

    De må jo ordne seg på et vis, de som ikke har 20 dager i året til å være hjemme med syke barn. Og det er en god ordning som bør vernes om. Det er slike ordninger som bidrar til at vi får flere barn her i Norge enn andre steder i Europa.

  4. Jeg hadde vannkopper i mai 1982, dvs det året jeg var russ. Første eksamensdag var første dag jeg i det hele tatt var ute av huset, bortsett fra legebesøk. Jeg husker jeg hadde legeerklæring på at jeg kunne avbryte og få gyldig forfall hvis jeg ikke orket. Og jeg var virkelig medtatt, den sykdommen kan slå ganske kraftig ut på voksne.

    Jeg slet meg igjennom nynorsk stil, på en akseptabel måte, og med akseptabelt resultat. Men russefeiringa ble laber…

  5. Ajjj det var ille. Å miste russefeiringen pga. vannkopper. Jeg er glad han får det nå, og ikke i voksen alder, ja.

    Mamma og pappa var veldig dårlige de også, husker jeg.

  6. Håper barnet ditt er friskt igjen, og at du er vel plassert på jobb. MEN: Det hørtes ut som om han var såpass pigg i går at dere kunne koses dere litt begge to🙂.

  7. Han var egentlig piggere på mandag, derfor litt overraskende at han var dårligere igjen igår. Men sånn er det, det svinger litt, og det viser hvor viktig det er å la dem få tid til å bli ordentlig friske igjen!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

