Publisert av: Skippern | februar 19, 2007

Bloggtørke – og tankespinn etter helgen

Hmm…hva skal man blogge om, tenker jeg idag. For man må jo blogge innimellom, helst litt hver dag, eller i hvertfall nokså regelmessig, i følge John Chow og Iskwew.

Men i helgen enten skjedde det ting hele tiden, eller så orket jeg ikke sette meg ned og skrive. Det var skiføre ute (klisterføre, men likevel), og det var «rælly» på tv.

Underlig, egentlig. Jeg har aldri hatt sansen for rallysporten, forurensende som den er og er med på å ødelegge kjære vinteren min, men likevel, det var fascinerende, og jeg ble litt hekta. Måtte liksom bare se hvordan det gikk med Petter og Henning og de andre på den neste etappen, og neste, og neste…sukk!!! Er visst et enkelt menneske jeg🙂

Helgens artigste aktivitet var likevel da jeg satte igang å lagre gamle video-opptak. Har virkelig syndet her, har en haug med gamle Hi-8 opptakskasetter liggende fra 14 år tilbake (riktig, datteren er 14 år!), og de kasettene er ikke all verdens kvalitet, har jeg skjønt nå. Opptakene forvitrer, og lyden er borte på mange av dem. Men bildene er ok fortsatt og verdt å ta vare på, så på søndag satte jeg igang å spille dem over på digitalt format, på harddiskspilleren, for senere redigering og lagring på dvd-plater.

Også så artig det var! Vi ble sittende å se på i timevis alle sammen, masse barnelek, bading i badekar, bleieskift, unge foreldre (!), besteforeldre, noen av dem er nå døde, minner i bøtter og spann. Det er så verdifullt dette, å ta vare på minnene, og jeg vil bare oppfordre alle som måtte lese her om å filme mye, og ta vare på opptakene før de blir såpass reduserte som mine.

Det er rent gull!


Responses

  1. Ja, DET er gull! Jeg fikk meg ikke kamera før i høst, men bedre sent enn aldri. Og nå har jeg da også klart å få den rette kabelen for å få dem over til PC’en, slik at jeg kan spiller over noe av det tullet vi så langt har spilt inn.

    Ikke noe er som levende film :o) Jeg skulle ha kjøpt det for lenge siden, men men.

    Jeg skjønner godt at du heller gjorde det enn å blogge. Blogging skal dessuten ALLTID være morsomt, og ikke noe pes. Du skal bli stille bra lenge før jeg slutter å sjekke bloggen din, dessuten :o))

    Husk den viktigste regelen: Lystbetont, morsomt og givende skal blogging være :o) Det er i hvert fall min hovedregel.

  2. Og det er det, altså! Både lystbetont og givende. Det rare er at det ofte er bare å sette seg ned med et tomt hode, åpne editoren og begynne å skrive – så kommer tankene ut av seg selv. Sånn var det nå, hodet var virkelig tomt, og første overskrift var «Tanketomt?», men så våknet ett eller annet, og så rant det ut. Tror det er godt for sjelen, jeg!

    Og jeg er veldig glad for at du leser og kommenterer Iskwew, selv om jeg undres over at du har tid, så stor aktivitet som det er i din egen blogg :-))

  3. Noe kommer som regel, ja, og det nytter ikke å tvinge, i hvert fall ikke om det skal være noe for andre å lese. Som regel er det jo bare å plassere noen tanker på skjermen via tastaturet.

    Jeg har tid :o) Jeg har tid til deg jeg vil ha tid til :o)

  4. Det er også utrolig morsomt den dagen man kan vise film av seg selv til sine egne barn.

  5. Takk for varmende ord, Iskwew! :o)

    Muppyen, de har nå sett seg selv som to- til fire-åringer, og de har sett meg i samme alder, og de skjønner nå hvor de kommer fra! Eplet og stammen!😀

  6. Haha, herlig. Vi er dessverre litt for lite flinke med å dra frem videokameraet her. Det er jo hverdagen som er morsom å ha på film. Ikke bare bursdager og jul

  7. Nå minnet du meg på at jeg må få gjort noe med våre Hi8 opptak, de ligger igjen hos eks, men jeg har lenge tenkt at jeg burde få dem over på cd/dvd. Har en følelse av at jeg burde sette bort jobben til noen som har greie på det.
    Det er kjempemorsomt å ha film fra ungene var små, og det er virkelig gull verdt når de blir eldre også. Min pappa har filmet fra lenge før jeg ble født, dermed har jeg opptak av farfar som jeg aldri traff, og også av storesøster og meg selv gjennom hele barndommen, vi har hatt stor glede av dette!

  8. Ja, det må du gjøre så fort som mulig, for hvis de er på opptakskassettene vil de ødelegges hvis de blir for gamle. De av våre som er med enn fem år gamle har allerede mistet mye av lyden.

    Det fins firmaer som driver med slikt, og de kan muligens redde mer enn det du klarer selv ved avspilling til en dvd-opptaker.

    De kan også overføre gammel smalfilm til dvd. Det koster litt, men er virkelig gull verdt! Min far filmet fra jeg var nyfødt, meg, lillesøster, mamma og pappa, besteforeldre og andre, på Super8-film. Stumfilm naturligvis, og de har vi nå fått kopiert inn på dvd. Herlig å se på!

  9. Jeg skal prøve å finne frem til et sånt firma, det lønner seg helt sikkert!
    De gamle super8 filmene fra barndom er tidligere overført til vhs, det har fungert ok.🙂

  10. Tror jeg ville fått vhs’ene over på dvd også jeg!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

