Publisert av: Skippern | mars 8, 2007

Gratulerer med dagen – eller?

Det er 8. mars idag, den internasjonale kvinnedagen, og jeg gratulerer alle kvinner med dagen. Den er deres, nyt den, og bruk den.

Det har skjedd mye siden kvinnebevegelsen kjempet som verst for i det hele tatt å kunne eksistere, for bare noen få tiår siden. Vi anser det idag en selvfølge at kvinner er likestilte med menn på de aller fleste områder, både i arbeidslivet og ellers. I hvertfall formelt sett, eller i teorien.

Men det betyr ikke at det er likestilling i praksis. Vi ser fortsatt en mengde saker der kvinner kommer ut som tapere. De mange voldtektssakene som har vært i Oslo er en sak, en annen sak er faktisk fortsatt lønn. Typiske kvinneyrker er dårligere betalt enn andre yrker, kvinner som tar ut hel eller delvis permisjon i småbarnsperioden sakker akterut lønnsmessig mer enn menn som gjør det samme.

Vi har fått nye grupper kvinner her i landet, minoritetskvinner, som nok formelt sett har samme rettigheter som alle andre, men som kommer svært dårlig ut både i arbeidslivet og på lønnsstatistikken, og som dessuten utsettes for både kjønnslemlestelse og tvangsekteskap. De lever under kontrollerende menn med et farlig kvinnesyn, de blir ofre for æresdrap og de blir tvunget til å gifte seg med menn de ikke er glade i.

Trine Andreassen i Dagsavisen mener det å kjempe for disse kvinnene er den viktigste kvinnekampen framover, slik at innvandrerkvinnene kan få det slik som andre norske kvinner: Kunne si sin mening, ta den utdanningen de vil, gifte seg av kjærlighet og at ingen skal tukle med kroppen deres, forme livet sitt som de selv ønsker, at de skal kunne ha en jobb og at alle skal være like mye verdt.

Dette er både riktig, og viktig. Men jeg tror ikke kvinnekampen er vunnet på andre områder likevel. Jeg tror det fortsatt må kjempes for kvinners at rettigheter og muligheter i samfunnet skal være de samme som for menn. For det henger fortsatt mange arenaer hvor det fortsatt er menn som legger premissene.

I skoleverket f.eks, hvor jenter trenger oppbacking for å velge andre fag enn de tradisjonelle jentefagene – men får de det? Eller er det fortsatt slik som på 80-tallet?

Siw Ødegaard fra kvinnesiden.no skriver idag at kvinner som vil gjøre karriere må finne seg en mann uten ambisjoner og unngå å få barn. At kvinner som blir toppledere gjør det fordi de leder på samme måte som menn, at de ikke bringer nye verdier inn i lederrollen. – Skal kvinner lykkes, må de agere som menn, fastslår hun.

Hvis det er riktig, og det tror jeg det er i mange tilfeller, må kvinnekampen fortsette.


Responses

  1. En passende post apropos dagen Goodwill! 🙂

    Henger meg på din gratulasjon!

    ps. Har forstått det sånn at kvinnedagen ble første gang markert i Norge i 1915, og var en årlig foreteelse t.o.m. 1929. Har du eller noen av dine lesere peiling på hvorfor den lå nede i 43-44 år?
    ds.

  2. Jeg leste den posten til Siw Ødegaard, og tror at er det slik det skal være så er det mange som betakker seg. For livet er ikke bare yrke, det er så mye mer enn det.

    Jeg synes dette med innvandrerkvinnene er viktig. Saera Khan var ut i dag, og sa at feministene har sviktet disse kvinnene, og det har hun rett i er jeg redd. Vi må tørre å ta et oppgjør med mannsrollen i innvandrermiljøene, vi må snakke om at 65% av anmeldte voldtekter er mot ikke norske menn og så videre. Men det har vært lite politisk korrekt å gjøre, og dermed blir FrP sittende igjen som de eneste som debatterer det. Det er skummelt.

  3. Interessant, Blues4u! Jeg vet ikke, men det må da la seg gjøre å finne ut hvorfor den lå nede i alle de årene.

  4. Nei Blues4u, det aner jeg ikke, og ikke visste jeg at de markerte den så tidlig heller. Men jeg vet at det var mange sterke kvinner på den tiden, og kanskje var samfunnet på mange måter annerledes slik at det faktisk var enklere for dem å hevde seg på visse områder enn det ble senere?

    Interessant spørsmål!

  5. Iskwew, livet er såvisst ikke bare yrke, og det gjelder både kvinner og menn. For egen del anser jeg i hvertfall ikke jobben for å være langt ned på listen over hva som er viktig i livet. Men jeg syns likevel det er ille hvis kvinner må «være som menn» for å ha sjans i nærlingslivet. Det er en fallitterklæring.

  6. Den internasjonale kvinnedagen ble innstiftet i Kjøbenhavn i 1910, som et middel for å påvirke for stemmerett for kvinner. Det virket vel i mange tilfelle, men her i landet fikk jo damene stemmerett i 1913, så DET slaget var jo unnagjort. Og godt var det!
    Synes dagen fortsatt har berettigelse jeg, selvom mange skjevheter er borte.
    Viktig fortsatt å ha denne dagen, for at ikke fokuset på urett flyter ut!

  7. Så absolutt, blues4u. Det gjelder alle kampsaker, i det øyeblikk kampen synes vunnet er det aller viktigst å kjempe videre, for å ta vare på det som er vunnet, og for å komme videre.

  8. Jepp, og jeg tror ikke vi gidder å være som menn heller, for å ha sjanse i næringslivet.

    Trackbacken kom forøvrig sjokkerende nok frem.

  9. Strengt tatt kan man lure på hvorfor menn er som menn for å ha sjanse i næringslivet også.

  10. Ikke trackback, men pingback. Jeg bare linket, og den var hos deg i løpet av sekunder🙂

  11. Ja, det kan du jammen si! Hva slags menn er vi da, vi som ikke har eller vil ha sjanse i næringslivet???

  12. Jeg synes dere er eksempler til etterfølgelse, Goodwill :o))

  13. Men hva slags næringsliv ville vi få da? Med bare sånne som oss?

    …men det er vel ingen fare, det fins nok fortsatt flust av den andre typen!

  14. Tror du gode beslutninger best fattes av folk som er på jobb 16 timer i døgnet? Det er jeg ikke brått så sikker på.

  15. Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror at alle må ut og gjøre noe annet, ha andre arenaer enn bare jobben. Hvordan skal man eller kunne sanse hva som skjer i samfunnet rundt seg? Litt bakkekontakt har aldri skadet noen.

    Jeg kjenner forøvrig en som jobbet så mye. Veldig ressurssterk på alle måter, med familie og unger, og med sosiale antenner så det holder, egentlig en wonderboy i næringslivet som lyktes med både karriere og – faktisk – familie og fritid. En stund. Men så plutselig sprakk det. Helsa raknet og han måtte trappe voldsomt ned, lenge, og når han vel var oppe igjen helsemessig – så sprakk ekteskapet.

    Han betalte en høy pris.

  16. Ja, det var en høy pris. Og jeg tror ikke det er mulig å få til alt. Jeg tror du må prioritere, og at det er en pris og betale. Dessverre er det mange som har gått i den «jeg fikser alt»-fella også.

  17. Det er faktisk ikke slik at kvinner og menn alltid får lik lønn for likt arbeid med lik bakgrunn og kvalifikasjoner heller – selv om man trodde dette ble regulert og tariff-festet.

    Dette oppdaget jeg nesten vantro når jeg deltok i lønnsforhandlingene i fjor. Det kommer til å være et punkt jeg skal henge meg opp i i år når jeg har tid og mulighet til å grave meg ned i detaljene.

  18. Det jeg ikke skjønner er at ikke næringslivet ser at de trenger ledere og medarbeidere som er hele mennesker, som har livserfaring fra andre arenaer enn dem profesjonelle. Det må da gjøre dem bedre i stand til å gjøre jobben sin også?

  19. Tiqui, det er helt riktig. Særlig i privat, men også i offentlig sektor er det forskjell. Kvinner som har jobbet redusert med små barn taper på det, mens menn som gjør det samme ikke taper på det,

    De som mener at likestillingskampen er vunnet tar feil.

  20. Jeg vet ikke om det er slik at kvinner i større grad er lojal arbeidskraft, altså at de bytter jobb sjeldnere enn menn. Det lønner seg aldri. Lojalitet betales ikke annet enn i festtaler.

  21. Det vet jeg ikke noe om, Iskwew. Her hvor jeg jobber er det i hvertfall like stor utskifting blant kvinner som blant menn. Og lojalitet lønner seg ikke økonomisk, det har jeg merket selv. Derimot har lojaliteten betalt seg i form av mer utfordrende oppgaver, det betyr litt det også.

    Eksemplene jeg tenker på om ulik lønnsutvikling for kvinner og menn med ellers lik kompetanse og like oppgaver gjelder også folk med stor grad av lojalitet.

  22. *hopper rett inn i kommentarfeltet uten å lese kommentarer over*

    Bra refleksjoner, Goodwill!

  23. Takk, Undre! :-))


Legg igjen en kommentar

Kategorier

