Publisert av: Skippern | mai 11, 2007

For lite penger!

George W. Bush furter igjen, han får bare penger til tre måneder til med krig i Irak: 42,8 mrd dollar får holde, mener flertallet i Representantenes hus og vedtok en lov om dette i natt.

Så furten er Bush over dette at han vil nedlegge veto mot loven. Han er jo President, og da kan man jo ikke bare la seg styre av et flertall. Ikke hjelper det at flere karakteriserer situasjonen i Irak som verre enn det var i Vietnam heller – han må jo fullføre jobben!

Jeg skal ikke påta meg å fortelle ham hva han bør gjøre, eller hvordan. Det er det andre enn meg som er bedre til. Men jeg reagerer på tallene. 42,8 mrd dollar, eller 250 milliarder norske kroner – på tre måneder??

250 000 millioner kroner – på tre måneder? Et helt norsk oljefond, blåst på ett kvartal?

2 800 millioner kroner pr dag? 2 800 000 000,- pr dag? Hvordan er det mulig?

Jeg jobber i en virksomhet som setter mye penger – veldig mye – i arbeid, og jeg kan love deg – 2 800 mill er mye penger, det er uhorvelig mange timeverk.

Tenk hva som kunne vært oppnådd på jorda hvis de pengene var blitt brukt til noe nyttig! Det er da sannelig nok å ta tak i…


Responses

  1. Ja, tenk om de hadde blitt brukt til noe nyttig!

  2. I min unge naive dager, regnte jeg ut at man kunne fikse all verdens elendighet om man bare bygget ned militæret i verden og i stedet brukte disse pengene på positive og nyttige ting…

  3. Det er jo sånn det skulle være, men virkeligheten er ikke like enkel, dessverre…

  4. Det var vel den kompliserende erkjennelsen jeg kom til, jeg også.. dessverre.

  5. For ikke å snakke om at de aller fleste miljøproblemene ville forsvunnet…


Legg igjen en kommentar

Kategorier

