Publisert av: Skippern | juni 20, 2007

Sjokkert?

Jeg trodde jeg hadde sett det meste fra ulike hold innen kirken, og trodde jeg ikke kunne få flere overraskelser, men den gang ei.

Aftenposten melder idag om at et par som skulle døpe barnet sitt på Toten fikk problemer da presten oppdaget at to mannlige faddere hadde samme adresse.

Paret sier de trodde det for lengst var godtatt at homofile kunne være faddere, og forteller at presten svarte med at de måtte tenke på de pedofile, at hvis de homofile skulle få slike rettigheter, ville de pedofile også kreve det.

Presten innrømmer overfor avisen at han ofte bruker pedofili i samme ordelag som homoseksualitet, og at han gjør det for å få folk til å tenke. Han sier han har truffet pedofile som opplever det meste av samfunnets fordømmelse, og hvordan må ikke de ha det? Uansett om man er homofil og praktiserende eller pedofil og praktiserende, mener han det er skadelig for ekteskapet som samfunnets celle og galt ifølge Guds ord.

Ja, jeg er sjokkert. Samfunnet vårt burde være kommet lenger enn dette, og jeg tror ærlig talt at vi er det også. Men enkelte i kirken, og med stor makt, holder seg altså til gamle, forstokkede holdninger.

Trist, rett og slett.

Heldigvis for dette paret fantes det andre muligheter, de ville døpe barnet, med akkurat de fadderne, og det fikk de gjort – i en annen kirke…

Responses

  1. Den er ganske utrolig, den saken der. Du skulle jo tro det tilhørte en forgangen tid, men det gjør det dessverre ikke.

    Jeg kan ikke skjønne annet enn at en biskop eller noe bør gripe inn.

  2. Trist er det ja, at det finnes folk som ikke greier å se forskjell på homofili og pedofili.
    Hva man enn mener om homofile, så kan man ikke helt komme bort fra at det dreier seg om to voksne mennesker som tar sine egne valg.
    Pedofile derimot bruker list og lureri og tvang for å få unger til å gjøre ting jeg er ganske sikker på at de egentlig ikke vil og ofte får psykiske problemer av.
    Å likestille de to er bare tullete.

  3. Jeg hørte om den saken på radioen i dag, men ikke at presten blander inn pedofili. At han gjør det er jo bare et stort bevis for at han ikke skjønner hva han snakker om i det hele tatt.

    Toten hører innunder biskop Solveig Fiskes bispedømme, så her har hun en jobb å gjøre!

  4. …og det varte da ikke lenge før biskopen gjorde nettopp det heller, heldigvis. I relativt kraftige ordelag til og med.

    Blomst til biskop Fiske!

  5. Ja, hun fortjener ros!
    Jeg la litt merke til hun politikeren som sa: «Jeg har aldri tidligere hørt noen trekke en parallell mellom homofili og pedofili». Dette er dessverre meget vanlig her i USA. Blant enkelte religøse her brukes de to uttrykkene om hverandre, som om de hadde samme betydning.
    Men jeg har da aldri beskyldt amerikanerne for å ha et godt grep på språk!

  6. Marina, jeg tror ikke det bare er i USA man blander kortene og setter homofile og pedofile i samme bås. Jeg tror ikke det er så uvanlig her hjemme heller, dessverre. Men kanskje er det verre der over?

    I hvertfall er det veldig trist.

  7. Ja, jeg så at biskop Fiske reagerte resolutt. 🙂 Hun er rett person på rett plass spør du meg!

  8. Nå tar han permisjon:

    http://www.abcnyheter.no/node/48217

  9. Jammen, gjør han det.

    Men hjelper det?

  10. Jeg håper da at permsjonen blir langvarig? Evig, kanskje?

  11. Jeg vet ikke om homofobe prester kan «reorienteres», jeg, Iskwew. Hvis ikke bør nok vedkommende søke seg til andre steder enn Statskirka. Den typen holdninger, fordommer og kunnskapsløshet hører ikke hjemme i Den norske kirke anno 2007.

  12. Nei, jeg tror det vil kreve mye å reorientere dem. For mye, sannsynligvis.

  13. Iskwew og Undre, han kunne jo gjøre som vegdirektøren, ta permisjon som går over i pensjon. Men han er kanskje ikke så gammel…?

    Jeg er i hvertfall skeptisk til «reorientering» av slike som ham, tviler på at det vil skje. Og jeg er helt enig i at Statskirka skal gå foran med helt andre holdninger enn dette. Dessverre er jeg ikke sikker på om den gjør det, ref. Oslobiskopens opptreden i lignende saker…

  14. Jeg mistenker denne gamle mannen for å bruke sitt presteyrke som et rent nytteverktøy i moralens navn. En lite tiltalende side ved kristendommen er utøvere som har monopolisert moralen. De har ingen som helst tiltro til moraliteten i handlinger og situasjoner som ikke passer inn i en bibelsk ramme. En ganske klam og snever ramme, og direkte menneskefiendtlig. Jeg blir alltid kraftig provosert av holdninger som går på at etikk og moral er en konsekvens av en kristen overbevisning, og at det ikke holder å være en person med god vilje, gode tanker og et godt hjerte så lenge man er «hedning». Det er slike som ham som skyver folk ut og vekk fra alt som lukter av religionsutøvelse. Håper inderlig at han tilhører en utdøende rase, selv om jeg ikke har planer om å bli kristen uansett i nærmeste fremtid.

  15. Jeg er ikke helt sikker på akkurat det, på meg virker det som om han faktisk mener at det er sånn. Like fullt er det mye og mange innen kirken som går på akkurat det du skriver, at det bare er det som passer inn i rammen som tolereres. Akkurat som fariseerne.

    Uansett ståsted bør det være positivt å være en person med god vilje!

  16. Vet du hva, jeg har faktisk vanskelig for å tro at en mann som har studert teologi – altså et såkalt «tenkefag» – virkelig er så ureflektert som han fremstår som i denne saken. Jeg mistenker ham for å ha fordommer, ja så absolutt, og i tillegg mistenker jeg ham for å bruke retoriske knep for å bedrive moralsk propaganda. Bekrefter han det ikke litt selv når han sier at han gjør det for å få folk til å tenke?

    Jeg kan bare ikke tro at et utdannet menneske med god vilje sidestiller homofili med pedofili. Bare tanken gjør meg redd. Jeg kan ikke tro det.

  17. Ja, jeg er egentlig enig med deg i det. Fordommene har han helt sikkert med seg fra før studiene, og da er det et tankekors at ikke teologutdanningen kan røske opp i dem?

    Å sidestille homofili med pedofili er stygt, virkelig stygt…

  18. Ja, det er nettopp det. Lurer i grunn på hvor mye av dette studiet som tar for seg kritiske blikk på egne holdninger og fordommer. Det er jo et fag som handler i stor grad om mennesker og nestekjærlighet – burde ikke således menneskefiendtlige holdninger røykes ut med den største enkelhet? Eller lyver man seg glatt gjennom et slikt studie? Selv studerer jeg psykologi, og jeg kan love deg at om jeg hadde hatt slike graverende fordommer som det denne presten fremviser – så hadde jeg hatt store problemer med å score noe særlig på eksamen og i gruppearbeidet.

  19. Jo, nettopp i teologifaget burde akkurat det være helt sentralt, og det er skremmende at det ikke er det.

  20. […] det var kommet noen kommentarer i “Sjokkert?”-posten min, som handler om en prest, om homofili, og hans jamføring av dette med pedofili. Gode […]


Legg igjen en kommentar

Kategorier

