Publisert av: Skippern | juli 18, 2007

Litt sommerslarv :-)

Sitter på kontoret i det som skulle være en ukes avbrekk i en ellers strålende sommerferie, men slik ble det altså ikke. De to første ferieukene mine er nok de våteste jeg har opplevd, og sånn sett var det jo like greit å komme seg på jobb, men det hjalp jo ikke det heller, bortsett fra mandag har det vært jevnt over grått.

Vel-vel, setter det på konto, og regner (!) med å kunne ta ut litt godvær i neste uke! Da blir det etterhvert Arendalsferie, og med Canal Street Jazz- og bluesfestival så bør det bli suksess.

Apropos festival, så gjorde Iskwew meg oppmerksom på at den gode gamle rivaliseringen mellom min hjemby Arendal og storebror Kristiansand har gått noen nye runder i sommer. Det er naturligvis Hovefestivalen, som tross pøsregn og gjørmehav satte Quartfestivalen fullstendig i skyggen.

Dagens Næringsliv hadde en fornøyelig kronikk om dette, som Iskwew elskverdig scannet for meg.

Og dette er jo artig lesning for en som er oppvokst i den minste av de to byene. Byen med lillebror-stemplet, som i alle år har levd med Kristiansand som den slemme storebroren som var best i alt. Flest innbyggere, blomstrende næringsliv, flyplass, danskebåt, fotballag i toppserien, Dyrepark og Sabeltann, yrende kulturliv, optimisme og vekst på alle fronter.

Dette mens Arendal, den glemte perle, såog si beliggende mellom to stoler, Grenland og Kristiansand, uten tunge lokomotiver i næringslivet, har hatt tungt for å klare seg. Sviktende arbeidsmarked, lavkonjunkter og pessimisme. Folk levde lenge stort sett av å klippe hverandre, og å selge skjorter til hverandre. Og når byen endelig kom på Norgeskartet igjen, så var det for på grunn av Lillelørdag-gjengen og Rudebilstasjonen… Ikke akkurat noe å være kry av!

Men det var da, og ikke nå!

Rudebilen er revet, vi har fått nytt og fint kulturbygg med tilhørende festplass, Toffen kom hjem og lagde Hovefestivalen, vi hadde Kjæmpestaden, og til uka har vi Canal Street…og da kommer altså dette, som viser at Hove moste Quart ned i støvlene, og at Kristiansanderne furter…

Jeg kan ikke si annet enn at jeg fryder meg litt….kanskje til og med Start rykker ned i år?

Herlig! Lokalpatriotismen lenge leve!😀


Responses

  1. herlig hoverende, Goodwill…

  2. Hmmm… «flyplass, danskebåt, fotballag i toppserien», og, la meg gjette, pol?
    Men det har de vel i Arendal også, når jeg tenker meg om.

  3. Pol! Kanskje arendalittene har måttet reise til Kr.sand på polet i alle år? Ikke rart det blir lokalkrig av sånt :o)

  4. Isk: Arendal har hatt pol så lenge jeg kan huske, – og jeg er en gammel dame! Pol, Turnhall, danseskole – Arendal har vært byen, – for hele opplandet. Men klart lillebror.
    Goodwill, – jeg bodde på Tromøya, – og Arendal var topp!

  5. Det var da godt å høre! Uten pol er det ikke by, som trønder-slektningene sa. Lurer på hvorfor, for trøndere handler da ikke på polet uansett?

  6. Alliene, jeg kunne bare ikke dy meg…dessuten fikk jeg jo dén lissepasningen…men vi ER glade i Kristiansanderne, altså!

    Jepp, Marina og Iskwew, pol har vi hatt i Arendal så lenge jeg kan huske (og det er faktisk mer enn et par-tre år), så det er ikke der det ligger.

    Tonita, så herlig med ei Tromøy-geit her da! Vet du – jeg gikk på turninga på «Tørnhallen» jeg :-)) Men Tromøya er jo noe av det fineste også, da!

  7. Marina, selv om trøndere er selvforsynte med heimert så drikker de vin også, og den lager de ikke selv!

  8. Er du sikker på at de ikke lager den selv da, Goodwill?

  9. Njaaa…er ikke sikker på om vin inngår i trøndersk husflid på samme måte som heimert?

  10. Joda, det gjør den. Og det er en god grunn til at Trøndelag ikke er et stort vindistrikt, men ikke si det til slektningene mine!

  11. Den gang jeg bodde på Tromøya var de ingen som sa «Tromøygeit», – den benevnelsen har jeg blitt klar over mye senere, og vet ikke helt om jeg setter pris på.
    Men, – det er jo mange andre lokale begreper som sitter godt, bl.a «fua» og «å disse». «Eg har dissa i heile dag og har så vondt i fua».

  12. Marina, da er det hull i mine trønderkunnskaper!

    Tonita, da beklager jeg, og skal aldri bruke den på deg mer. I min ungdom hjemme ble uttrykket i hvertfall brukt, og såvidt jeg oppfattet det ansett som en hedersbetegnelse?

    «Fua» og «disse» er bare to av mange herlige dailektuttrykk fra Arendal. Har du lest Bjørløw og Line’s Ær’ndalstrilogi? «Å då henne?» Fornøyelig lesning!

    Hmm…det tror jeg kanskje kan bli en bloggserie? Det er vel lov hvis man krediterer opphavene? *smiler*

    Forøvrig er det vel ingen som kan gjøre krav på å være opphav til dialektuttrykk!

  13. Huffda! Kanskje du må ta en tur til Trøndelag?
    Men, drikkevarene tatt i betraktning, kanskje ikke så god en ide selv om jeg har hørt de har fint vær der i år.

  14. Men hva betyr fua og disse?

  15. Smiler…jeg tar gjerne en tur til Trøndelag, sjø!

    Iskwew, fua er rumpa, og «å disse» er å sitte på et sånt lekeapparat som vipper opp og ned – det heter kanskje «vippe»?

  16. Aha. Da skjønner jeg :0)

  17. Ja, ikke rart man får vondt i fua av å drive med denslags hele dagen!

  18. «Disse» er vel også å huske, altså som å leke på en ledeplass med en fin huske. Goodwills vippe, het dumphuske i min tid, – når jeg ikke bodde på Tromøya.
    Oslo hilsen fra Tromøygeit
    (og takk til Goodwill for referansen til Line og Bjørlow, – den må jeg skaffe meg)

  19. Jeg var faktisk litt usikker selv🙂 Takk for oppklaringen, det er viktig å holde dialekten i hevd selv om man bor et annet sted!

    Vet ikke om bøkene til Bjørløw og Line er å få tak i her i byen, så det er mulig du ma ta en tur hjem. PM Danielsen på Torvet har dem!🙂

  20. Tror jeg må sende noen til Danielsen for å sikre meg et eksemplar, tror ikke jeg kommer meg dithen flere ganger i sommer.

    Men – hvordan er det egenlig med begrepene: disse/ronse – er det noen forskjell?

    Jeg vet jeg gjorde begge deler som barn.

    Fuktig oslohilsen fra forhenværende Tromøygeit.

  21. «Ronse» er i hvertfall det samme som å huske, eller «disse» etter din definisjon. Det er jeg helt sikker på!

    …vel forvart etter en uke i hjembyen😉

  22. […] anbefales Goodwills tråd om byfeiden mellom Kristiansand og Arendal, de to perlene på […]


Legg igjen en kommentar

Kategorier

