Publisert av: Skippern | august 7, 2007

Opsjoner, bonuser og grådige ledere

Leser at Hydrosjefen Eivind Reiten har gitt fra seg 7,8 mill av den planlagte utbetalingen på 28 millioner i forbindelse med avviklingen av selskapets opsjonsprogram.

Jaha – det var jo imponerende. Da har han jo bare 20 mill igjen å klare seg for. Riktignok har han 6 mill i årslønn, men likevel. Det blir nok smalhans på ham en stund framover etter dette.

Jeg skjønner det ikke jeg. Altså, jeg skjønner at det er inngått avtaler og slikt, at staten som eiere har vært  med på å inngå dem, og at det sikkert er visse ting her som «bare må være sånn».

Men det er altså snakk om vanvittig mye penger som havner på noen ytterst få hender, uten at de hendene har gjort så veldig mye for det – utover å være heldige med konjunkturene. Hva med alle de andre som faktisk har vært med på å skape verdiene? De som jobber på gulvet?

Og en ting til. Hva er det med de menneskene som på toppen av det hele syns de fortjener det? Og syns det er på sin plass å påpeke at de egentlig skulle hatt mye mer?

*urk*

Siste: Reinås mener at han ble plaget til urettmessig å gå av, og at Reiten ble plaget til  gi fra seg penger han har krav på.

Jepp, jeg tipper Reiten syns det er nokså plagsomt å kunne innløse opsjoner på 20 mill…

Responses

  1. Huffda! Stakkarene!
    Har disse slipsbærende blårussene noensinne tenkt på hvordan de skulle greid seg uten ingeniører? Og er de i det hele tatt klar over hva slags luselønn ingeniører må greie seg med?

    Jeg tror nok de har strammet slipset litt for mye sånn at blodtilførselen til hjernet er blitt begrenset mer enn hva som godt er.

  2. Det er så mye trist og leit her i verden. Gi og gi fru Blom. 😦

  3. Ja Marina, de skulle forsøkt å sitte i våre ingeniørstoler og levd på våre ingeniørlønninger og smakt på virkeligheten.

    Tonita, det er som under kirkekollekten, det gjelder å gi så det svir – litt…

  4. *host*

    En litt annen vinkling på saken inne hos meg :o)

  5. Smiler…det ante meg – men jeg tror ikke vi er så uenige heller, tross alt!

  6. Dessuten er det jo helt OK å være uenige :o)

  7. Siden jeg på ingen måte er ekspert på sosialøkonomiske emner, må jeg si meg enig med deg her, Goodwill. Dette er vanskelig å forstå seg på, og som «folk flest» synes jeg det hele bare vitner om grådighet. For en gangs skyld har Frp ikke støttet det synet «folk flest» helt sikkert har på denne saken, og dermed kanskje vist sitt litt mer sanne ansikt når alt kommer til alt??

  8. Siv Jensen var veldig gøyt på banen den dagen Reinås gikk, etter det har det vært stille fra henne. Kanskje de ligger på været og ser hvor vinden blåser?

    Spøk til side – jeg syns ikke dette er noen enkel sak, det er mange tråder i ulike retninger, og som Iskwew skriver i sin utmerkede post er det noe med lovverk og inngåtte avtaler her også.

    Det jeg reagerer på, som deg, det er holdningene til lederne, og signaleffekten. Det kan fort bli dyre lønnsoppgjør av dette. Bjarne Håkon Hansen har jo på en måte gitt klarsignal til det idag…

  9. Jeg vet og skjønner meg alt for lite på disse økonomiske/juridiske tingene. Men det er nettopp ledernes holdinger (og grådighet…) som jeg tror mange folk med vanlige jobber reagerer på. Tror faktisk ikke det er så mye utslag av misunnelse som det ofte blir hevdet…

  10. Nei, å hevde at vanlige folke reaksjoner skyldes misunnelse syns jeg ikke noe særlig om.

  11. Goodwill: Vi er veldig enige om det med at flere har levert varene i Hydro og ikke bare de 35 i toppen: http://radiohode.org/2007/08/10/radiohode-og-ridderstrale-mener-at/

    Men det jeg skulle si er om det du skriver i kommentaren din: «Siv Jensen var veldig gøyt på banen den dagen Reinås gikk, etter det har det vært stille fra henne. Kanskje de ligger på været og ser hvor vinden blåser?» Det gjør jo Frp alltid, gjør de ikke?

  12. Høyt, skulle det være…

    Jo de gjør det, radiohode. Derfor syns jeg det er vanskelig å si at de driver politikk i det hele tatt, men at de i stedet shopper og videreformidler de synspunktene som de ser selger.

    Jeg ser ikke noe særlig lyst på om de skulle få regjeringsmakt.

  13. Jeg ser heller ikke lyst på det. Det vil bli en mørketid.

  14. Goodwill & Radiohode: «Jeg ser ikke noe særlig lyst på om de skulle få regjeringsmakt.»

    «Jeg ser heller ikke lyst på det. Det vil bli en mørketid.»

    Hvorfor ikke dét? Det tok jo bare tre uker å gjøre Kristin Halvorsen om til blåruss, så vi må da tro at Siv vil jenke seg, hun også? Eller har hun større perso0nlig integritet?

    Erte, erte……

    Men strengt tatt: Hvordan rettferdiggjør du din egen levestandard, Goodwill?

    Hva er mest urettferdig: at nordmenn eter seg fete mens mange andre dør av sult, eller at noen få får litt flere penger enn nordmenn flest (som jo uansett kjøper flere båter, biler, hytter etc. enn noensinne)?

    Kristin, Jens og hva de nå ikke skulle hete alle sammen, har sittet og sett på disse avtalene mens den ene generalforsamlingen etter den andre har passert, uten å ville gjøre noe. Så kommer pressen, og så helliger hensikten plutselig middelet.

    Har du tenkt på en ting? «Kostnaden» ved denne avtalen betales halvt av private aksjonærer, mens staten håver inn skatt av hele summen. Hvor stort er nettotapet egentlig?

    Det her handler da først og fremst om at det er galt at «noen får mer», gjør det ikke? Hvorfor ikke?

    For min egen del kan jeg si at jeg fikk det langt bedre med meg selv ved å slutte å fokusere på hva andre har.

  15. Rett skal være rett – Jeg mener å ha lest et eller annet sted at Reiten «bare» har i underkant av 5 mill i ren lønn, så da er det jo ikke rart at han må ha diverse bonuser og opsjoner i tillegg for å gidde å stå opp om morran og orke å gjøre jobben sin ;o)

    Men spøk til side; ser at Milton M forsøker det velkjente trikset med å gjøre dette til et «misunnelsesproblem», dvs at noen ikke tåler at andre skal kunne tjene «litt mer» enn den mer eller mindre gemene hop.. Jeg mener dette først og fremst er et spørsmål om etikk og moral, og om hvilke verdier vi fremelsker i samfunnet. Hvordan kan det ha seg at disse toppene tydeligvis selv mener de er så uendelig mye mer verd enn læreren som sliter hver dag med å gi barna gode holdninger og nødvendig kunnskap, eller hjelpepleieren som sørger for at oldemor har noenlunde menneskelige forhold mot slutten av livet? «Ansvar», er det vanlige svaret. Vel, hva skjer med topper som blir nødt til å gå av etter økonomiske skandaler? Og hva skjer med læreren som blir «overtallig» etter at bevilgningene til skolevesenet kuttes, nok en gang? Tviler på at læreren eller hjelpepleieren kan meske seg med bonuser, fallskjermer og etterlønn. Så for meg blir spørsmålet heller hvordan vi definerer «ansvar» i jobbsammenheng, og hva slags verdisyn som skal danne grunnlaget for lønnsnivået i ulike yrker.

    En forkludrende faktor i akkurat denne saken er jo at det må være bortimot umulig å tjene penger på olje nå som prisene er høye, og jeg regner med at de fleste selskapene i bransjen har store problemer med å finne nok av lure steder å putte pengene. Hva med å putte dem feks i utdanning? I steden for i lommene på Reiten?

    Og jeg er heller ikke så redd for FrP i regjeringsposisjon. Antakelig ville det vært en fordel, fordi de nå surfer høyt(?) på meningsmålingene som en følge av at de sjelden eller aldri har vært nødt til å stå til ansvar for utslagene av politikken sin. Det har bortimot alle de andre partiene vært nødt til å gjøre..med litt ymse resultat..

    PS: Egentlig så koker jo hele greia ned til den berømte «pyramidemodellen», der de det er få av i en organisasjon, og som i tillegg definerer seg som «sjefer» kan ha så høy lønn ganske enkelt fordi det er så få av dem, mens en lignende lønn til nøkkelpersonell i en organisasjon, uansett hvor «viktige» de er for bedriften, ville knekke økonomien i systemet umiddelbart.. Og der røyk ingeniørende dine Marina ;o) Men du har jo helt rett; her må det løsnes på slipsknutene – umiddelbart! Disse menneskene er jo helt blå i ansiktet…også..

  16. Ehhh..»umulig å UNNGÅ å tjene penger», skulle det være i avsnitt tre.. Men det gikk antakelig fram av sammenhengen.

    Litt sent på kvelden/tidlig på morgenen akkurat nå *gjesp* :o)

  17. Milton, jeg syns ikke Kristin Halvorsen framstår som en blåruss. Den er for drøy. Dernest tror jeg også at Siv Jensen ville føre en annen politikk i posisjon enn i opposisjon. Men jeg tror ikke den blir bra likevel.

    Min levestandard vet du ingenting om. Den er ikke fattigslig, men heller ikke spesielt høy. Og jeg er ikke feit…men jeg har ingen god følelse for vår generelt høye levestandard i Norge sammenlignet med andre land, og derfor har jeg heller ikke noe særlig til overs for den sutringen vi ser så mye av her, om svikt her og svikt der, og skattenivået spesielt. Vi har det veldig godt, og vi har ikke så mye å klage over.

    Men vi bidrar alle sammen, vi er solidariske med hverandre, og det er da det skurrer så voldsomt for meg med disse opsjonsavtalene. Og jeg syns faktisk det spiller en rolle at verdien av dem plutselig spratt opp i et nivå som ingen hadde drømt om at de skulle kunne få. Noen skjevheter er til å leve med, men når de blir urimelige er det riktig å si stopp.

    Mener jeg.

    Earl Grey, jeg tror du og jeg er enige i det meste her.

  18. Jeg synes da også at komepnsasjonen er drøy, men hvorfor så eierne ikke det på tidligere generalforsamlinger? Forstod de ikke oppgaven?

    Det er for så vidt ikke noe nytt. Det samme har vi sett med fallskjermer. Disse har blitt vedtatt uten noen forståelse for når en fallskjerm er på sin plass eller ikke.

    Hvorfor i alle dager gjorde ikke regjeringen noe som helst tidligere?

    Man skal ikke være flau over at man har det bra. Verden er full av mennesker som ikke kan se en tykk mann stå ved siden en tynn en, uten å tro at den tykke har blitt slik på den tynnes bekostning.

    Hvorfor i alle dager skulle man bli sint fordi sjefen har fått for mange penger av staten – så fremt staten uansett ikke taper noe særlig på arrangementet?

    Men uansett om man nå blir sinna eller ei, så gjelder det altså at man respekterer avtaler – også de dumme avtalene man har undertegnet. Det gjelder deg, det gjelder meg og det gjelder staten.

    Dette kan ikke få meg til å bli sinna. Hadde vi snakket flygeledere, ville det vært noe annet.

  19. Hvorfor de ikke så det vet jeg ikke – kanskje de ikke i sin villeste fantasi hadde drømt om at det kunne gå til himmels på den måten?

    Det er ikke alt man kan forutse, nemlig. Noen ganger tar ting helt andre veier enn man kunne forutse. Jeg sier ikke at ikke staten som eier hadde muligheten til å forutse dette, det vet jeg for lite om finans og oljepriser til å kunne mene noe om. Det jeg mener er at når noe tar helt andre veier må man se på kartet om igjen, og kanskje skifte kurs.

    Hehe – flygeledere kunne nok få meg sinna også, hvis de f.eks fant det for godt å sette seg på rumpa akkurat når jeg skulle ut og fly, på drømmeferien!

  20. De har et hus fullt av kalkulatorer på ben i Finansdepartementet som kunne ha regnet ut dette for lenge side. Opsjons-programmet startet jo for mange år siden, og siden har aksjemarkedet i Norge gått som ei kule.

    Etter at krigen mot terror tok av og veksten i Kina gjorde det samme, måtte det bare gå en vei.

  21. Kalkulasjon skjer alltid på grunnlag av gitte forutsetninger, og det å spå om framtidige forutsetninger er vel en risikosport?

  22. Siv Jensen siteres for følgende i VG:

    «Hågensen burde enten fortelle sannheten, eller holde seg borte fra valgkampen. I 2000 gikk Hågensen hardt ut i media og fordømte en 30-millioners fallskjerm til Statoils Harald Norvik. Men kort tid etter ble det kjent at Hågensen selv var med på å vedta fallskjermen da han satt i Statoilstyret. Et styre FrP for øvrig ville fjerne», skriver Jensen.

    Ser du parallellen? Masse moral og pekefinger – fra gjerningsmennene selv.

    1) Først velger folket personer til å ivareta deres interesse.
    2) Så driter disse på leggen (uten at jeg her vil filosofere hvorfor disse «ildsjelene» tilsynelatende har stemt mot sin egen overbevisning. I Panama ville jeg visst hvorfor. Hint-hint)
    3) Så farer de snerrrende opp – helt ville i blikket – over denne skrekkelige urettferdighet (som de selv har forårsaket)
    4) Så velges de inn enda engang
    5) Så slutter de politikken med fete poster hvor det hadde værtgunstig med kvalifikasjoner, men hvor politisk fartstid veklegges mest.
    6) Så får vi nye skandaler i deres nye poster (Jfr. Ambulansesaken, hvor TS Gerhardsen ikke imponerte)

    Det er visse ting det ikke er vanskelig å spå om, min gode Goodwill, og en av dem er at politikere ikke dør fattige. En annen ting det ikke er vanskelig å spå om, er at politiske utnevnelser neppe vil gi de beste resultatene.

    Hvor mange Johnseneer, og Nordviker og Reitener skal vi ha i fremtiden? Det er du som bestemmer hvor din stemme skal gå!

  23. Jeg tror i hvertfall ikke at verden blir bedre av at næringslivet får gjøre som de selv vil. Samfunnet må legge noen premisser.

  24. Se på denne perlen hos Vox Populi!

    Er den ikke fin? Se på hva Jenser’n og Kristin har uttalt i Stortinget for leeenge siden. Synes du fortsatt jeg er stygg med Fru Halvorsen?

  25. http://voxpopulinor.blogspot.com/2007/08/jens-stoltenberg-mimrer.html

    Jeg fikk ikke linken til å virke

  26. Det er vel helst Stoltenberg som møter seg i døra her, eller hva? Fru Halvorsen tipper jeg egentlig mener det samme nå som da, men det er nok noe annet å være frittalende opposisjonsploitiker enn å være statsråd i en regjering fra flere partier.

    Ap og Stoltenberg har beveget seg mot venstre siden den gangen, det er helt sikkert.

  27. Fru Halvorsen har i alle fall forlatt sin rolle som en som «tør når andre tier» – hvis hun noen gang har hatt den.

    Om jens møter seg selv i døren?Jeg tror ikke at det gjør noe for han at han er værhane, for det har aldri vært viktig. Det som nok irriterer han grenseløst, er at han ikke fikk politisk uttelling på å krype og sleske som han har gjort. Velgerne har jo forlatt AP pga. denne saken. Han gremmes nok over den feilvurderingen.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

