Publisert av: Skippern | august 10, 2007

Tanker før helga

Det går mot helg igjen, og som så mange ganger før denne sommeren ser det ut til å bli en heller grå og fuktig helg. Sommervarmen kommer ikke denne helgen heller, kjedelig for oss som er ferdige med ferien, jobber i uka og håper på helga.

Det er til å deppe over. Men hjelper det? Niks.

Fant en fin post hos Tiqui idag, om takknemlighet. Den handler om å se det positive istedet for det negative. For det er alltid noe positivt å se. «It’s hope in hanging snore», som sm den språkmektige Nils-Arne Eggen sa før RBK skulle ut mot AC Milan i Milano. Nederlagsdømt til de grader.

RBK vant.

Noe ligger nok i menneskets individuelle natur, noen av oss er grunnleggende mer optimister enn andre, mens andre er grunnleggende mer pessimister. Men jeg tror vi kan øve oss, og jeg syns vi bør gjøre det. For jeg tror at de som har et positivt og optimistisk syn på tilværelsen har det bedre enn om man maler alt i grått eller til og med i svart.

optimist_x.jpg

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid.

«Gi meg en god kopp espresso i regnværet og gråfargen blir vakker. Gi meg en god klem i kulden og det varmer. Gi meg en god latter og alle kroppslige ubehag blir borte. Fortell meg om det gode i dagen din – så gjør du dagen min god med det samme!» sier Tiqui, og de ordene kan vi godt ta med oss og bruke som en leveregel, så blir kanskje dagen litt bedre, både for oss selv og for andre.

God helg!


Responses

  1. Du er ein sånn fin gladgut. Eg er glad eg kom innom her, og glad eg fann blåggen din. Midt i alle som hissar seg opp over verdas elende sit du liksom på bryggekanten og viftar med tærne og planlegg neste tur.

  2. Takk, Avil. Den varmet!

    Jeg mener at det går an å ha flere tanker i hodet, om ikke akkurat samtidig *mann*. Det går an å være engasjert i saker som er både vanskelige og elendige selv om man sitter på brygga og vifter med tærne.

    Turplanlegging er noe av det artigste jeg vet🙂

  3. Men obs! Honnør til Tiqui som satte igang tankespinnet mitt🙂

  4. Uansett er noen flinkere enn andre til å vinkle det positivt – du er i så måte ganske unik. Og derfor blir jeg også blidere og gladere både av å lese postene dine og kommentarene dine. Jeg snylter litt gode vibber av deg, vet du :o))

    Bortsett fra at jeg tror vi skal tillate oss å kjenne på smerte, og at det er viktig. Paulo Coelho har en som går på det i Warrior of the Light:

    The Warrior of the Light knows how to loose.

    He does not treat defeat like something indifferent, using phrases like “well, this is not all that important” or “in reality, I did not really want this”. He accepts the defeat as a defeat – and he does not try to transform it into a victory.

    He suffers the pain of the wounds, the indifference of friends, the solitude of the loss. In these moments, he says to himself: “I fought for something, and I was not able to get it. I lost the first battle.”

    This phrase gives him new strength. He knows that no one always wins – and he knows to distinguish his achievements from his defeats.

    Å late som tap ikke er nettopp det, tror jeg er skummelt. Ta dem, kjenn på dem og så finner du veien opp i lyset igjen.

  5. Jeg tror dette er to sider av samme sak, jeg. Seier og tap, sorg og glede.

    Jeg leste et sted at en stor sorg alltid har med seg en like stor glede. Det vil si at når man har sørget dypt og lenge har man laget rom som en gang kan romme en stor glede.

    Så kan man selvsagt snu på det, og si at en stor glede på samme måte har med seg en sorg, men da sier jeg at det vil jeg ikke tenke på🙂

  6. […] Goodwill har en post i dag der han beskriver sine tanker rundt det å se optimistisk og ikke pessimistisk på livet.  Den er inspirert av en tråd Tiqui skrev, der hun grep tak i en kommentar HvaHunSa kom med her i bloggen. […]

  7. Jeg måtte spinne litt videre på denne her :o)

    Jeg tror ofte vi er for redde for smerte og sorg.

  8. […] Goodwill har en post i dag der han beskriver sine tanker rundt det å se optimistisk og ikke pessimistisk på livet.  Den er inspirert av en tråd Tiqui skrev, der hun grep tak i en kommentar HvaHunSa kom med her i bloggen. […]

  9. Vel tenkt og godt skrevet, som alltid :-))

  10. Her var det mange gode ord å ta med seg!!😀

    Glimrende skrevet post, men det er jo ikke noe nytt når det gjelder deg😉

    Hæppi hælg!!

  11. Smiler…tusen takk, og i like måte!🙂

  12. Nå ble min helg enda mer fuktig enn jeg hadde kunnet fantasere om. Men ellers er jeg enig i at det Tiqui skrev var glimrende, og heldigvis kjenner jeg meg litt igjen i det også…🙂

  13. Enda fuktigere? Har du vært i flommen – eller i party?🙂

  14. Kjelleren full av vann, i likhet med alle de andre som bor her i gata…

  15. Au-au-au…det var ille! Håper du har forsikring…? Og får hjelp!

  16. Forsikring er i orden, og ISS jobber på. Men ting tar tid når det bare her i byen er over 200 husstander i samme situasjon… Jeg har en ukes ferie nå, det var ikke akkurat dette jeg hadde planlagt å holde på med😉

  17. Nei, det skjønner jeg godt! Du burde få en ukes ekstra katastrofekompensasjonsferie!

  18. Hehe…det skal jeg foreslå for sjefen min🙂

  19. Været er kanskje grått, men hva gjør vel det? 1000 ord igjen å oversette, så er det ikke bare fredag (= sofakroken med mannen og pizza og øl og en dårlig film på tv), ikke bare helg, men FERIE!
    Sesselja
    – som føler seg glad og optimistisk en gråværsfredag –

  20. DET er en innstilling jeg liker! God vilje!🙂

    Nå har dessuten solen bestemt seg for å strø litt himmelgull over oss noen dager🙂


Legg igjen en kommentar

Kategorier

