Publisert av: Skippern | september 6, 2007

Dirty tricks – eller?

Etter at det ble kjent at en Høyrepolitiker i Oslo trekker seg fra alle verv i partiet som følge av uttalelser gitt til en NRK-reporter med skjult mikrofon har debatten gått om journalistiske metoder, og om denne politikeren egentlig mente det hun sa – eller om «ble lokket utpå».

Reporteren ga seg ut for å ha rasistiske sympatier, og sa: «Jeg synes det er så mange negere her i byen, hva synes dere om det?», ifølge NRK.

Derpå svarte politikeren: – Jeg er helt enig med deg. Det irriterer veldig mange folk. For det første er det mange som er redd for dem, og for det andre snylter de på fellesskapet, sa hun ifølge nrk.no.

Sukk.

Jeg har hørt innslaget, og jeg synes jeg hører en politiker som snakker rett fra levra, og som mener det hun sier. Her går det ikke an å skjule seg bak å ha blitt «lokket utpå». Tvertimot, her hadde hun en gylden sjanse til å markere holdninger mot rasisme.

Jeg vil ikke ta noen tung debatt om journalistiske virkemidler her, bare si at jeg ikke syns synd på henne. Hun kan skylde seg selv.

Responses

  1. Jeg har ikke hørt det, men det er jo strengt tatt bare to muligheter her:

    1. Hun mener dette
    2. Hun snakker velgerne etter munnen. Les: lyver til velgerne.

    Egentlig er ingen av de mulighetene noe som tilsier at hun bør fortsette være i Bystyret for Høyre.

  2. Om hun ikke er rasist, men ville tekke en velger kunne hun i et mildt tonefall ha fulgt opp «neger-spørsmålet» med spørsmålet:

    «Hvorfor synes du det?»

    Så kanskje hun hadde fått «velgeren» inn i en fruktbar dialog og lært ham ett og annet om medmenneskelighet.

    M.a.o. tror jeg nok hun mente akkurat hva hun sa.

  3. Jeg tror også hun mente det, og dermed har journalisten på en måte rettferdiggjort bruken av denne metoden – selv om jeg har forståelse for skepsisen også…

    Slike politikere vil i hvertfall ikke jeg ha.

  4. Jeg er nok enig dessverre, hun avslører sine skjulte holdninger, spørsmålet hun fikk var ikke veldig ledende synes jeg, hun kunne lett penset samtalen inn på noe annet, men hun responderte for kjapt og for eksplisitt til at det ikke speiler hennes sanne verdier.

  5. Helt enig, og hun må ha skjønt det siden hun trakk fra alle verv i partiet meg med en gang.

    Det er vel dette som kalles å bli tatt med buksene nede?

  6. Eller med skjørtet løftet godt over hodet 😉

  7. Hihi – nettopp!

    *hikst*

  8. Hun kom inn, på kumuleringer eller «slengere»…og hun sier hun håper det ikke er pga denne saken, men jeg er ikke så sikker…

    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article1988778.ece


Legg igjen en kommentar

Kategorier

