Publisert av: Skippern | september 29, 2007

Varme

Det sies at en god vedfyring har varmet deg minst seks ganger før du kjenner varmen fra peisen: Når du hogger den, når du kvister den, når du kapper den, når du kløyver den, når du stabler den og når du bærer den inn.

Det må kunne sies å være god energiøkonomi.

Idag har jeg testet ut deler av denne tesen. Det vil si – jeg hoppet over første ledd, for jeg fikk et ekspertfirma til å skjære ned den 12 høye bjørka i hagen, og grovdele den. Men i regnværet idag har jeg bært fram stokkene, kvistet dem, og lagt alt klart til videre bearbeiding. Kvistene skal kværnes opp, og stokkene kappes og kløyves.

Og tesen stemte, så langt. Jeg frøs ikke selv om det var både vått og kaldt, og hadde noen fine timer.

Noen ganger er det godt å slippe å tenke for å jobbe, og bare sjaue.

Tankene flyr avgårde på lette vinger likevel 🙂

…og du verden så godt det smakte med en dusj og et glass rødvin etterpå…og ett til…og… 😉

Responses

  1. Hehe – det tenker jeg det gjorde, ja. Og det er deg vel unt. Godt du hadde noe å gjøre som holdt varmen oppe – i dag har det vært skikkelig hustrig høst her i Bærum i hvert fall.

    *klem og skål*

  2. Det var faktisk veldig godt. I sommer, mens det var som våtest og kaldest, hørte jeg en mann som sa at han brukte slike dager til fysisk arbeid, for hvis varmen ikke kom utenfra fikk han skape den selv – innenfra.

    Det syns jeg er en fin måte å angripe gråværsdager på.

    Dessuten gjør det det enda bedre å nyte solskinnsdagene når de endelig kommer!

  3. Nåja, jeg har mine egne rutiner for å angripe gråværsdager. *smatt smatt*

  4. Jaha, Mona? *Smatt- smatt*? Nå ble jeg nysgjerrig…kan du utdype den? 😉

    Forøvrig er det kanskje ikke enten-eller, men både-og? 🙂

  5. Menner altså, de tolker ethvert utsagn i en seksuell retning. Gråværsdager angripes med sjokolade og rødvin. Både-og er bra.

    Altså, først kviste bare bittelitt, og så fortjene desto mer av det andre etterpå.

  6. Seksuell? Jeg har da ikke tolket i den retningen? Jeg tenkte på sjokolade, jeg også! 😉

  7. Eller som Vibekes (http://nomadeliv.blogspot.com/) lille solstråle ville sagt Sjoko-NESTEN-lade.

    Det er lite vedhogging her om dagen, – men etter en rask tur i heia i vind og blæst og solskinn, et godt bad i om lag 19-20 grader, da er det roseévin som er belønningen. Og slik belønning kan fortsettes ut over kvelden, i den myke sensommernatten her ved havet i sør.
    *smatt-smatt*

  8. *smatt smatt* 🙂

  9. Tonita, det høres ikke ut som om du trenger å bekymre deg for om du har ved nok for vinteren der du er!

    Mona, prøver du å friste meg? Med sjokolade og vin? 😉

  10. *smatt smatt* *fnis*

  11. Dette var då eit minefelt. *spring ut igjen og har ikkje høyrt ordet sjokolade*

  12. Hehe – bare løp Avil! Sjokoladen tar deg igjen uansett – har du ikke hørt om Non-Stop? 😀

  13. Hjølp!

  14. Smatting og sjokolade? Høres ut som om noen sitter for nær peisen!

  15. Livets gleder Marina, livets gleder!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

