Publisert av: Skippern | oktober 1, 2007

Sukk…

Bare en ytring – en helt personlig en. 

Jeg skjønner at det har foregått litt av hvert av diskusjoner i ymse blogger denne helgen, og tidligere også, for den saks skyld. Bloggere har blitt hengt ut i kommentarfelt både her og der etter å ha ytret seg kritisk til diverse poster. Ikke aner jeg hvor det startet, det gjør kanskje ingen, og kanskje kommer det heller ikke til å stoppe?

Det virker i hvertfall ikke slik når jeg ser hvordan det debatteres i enkelte tråder. Kveruleres, ville jeg kanskje heller kalle det. Jeg syns det er en helt grei sak at det gis uttrykk for uenighet. Men jeg syns også at det bør kunne vises respekt for dem som er uenige, slik at man ikke trenger å blir revet i filler bare fordi man mener noe annet enn andre.

Noen av de postene det gjelder lurer jeg på om er laget bevisst for å provosere. Jeg tror det. Jeg tror det er noen som elsker å dra opp diskusjoner hvor de kan briljere med sin kverulantiske dyktighet, og harselere over dem som mener noe annet. Disse liker dessuten også å harselere med blogger som ikke beveger seg i de sfærer, såkalte «feelgood-blogger» som tar for seg alt mellom himmel og jord og ikke nødvendigvis har noen misjon utover å være en hyggelig lekeplass for bloggeren og dennes venner.

Men aller mest liker de å harselere med det de kaller «feministblogger». Og der syns jeg det forekommer mye stygt, hersketeknikker anvendes i stor skala.

Jeg merker at jeg blir ganske matt av dette. Jeg syns det er for dumt. Jeg syns rett og slett at voksne mennesker burde kunne diskutere sak uten å henfalle til usaklige personangrep. Jeg syns det blir litt barnehageaktig.

Men så er jeg bare en simpel feelgoodblogger…

(åpent for kommentarer)

Responses

  1. Jeg henger meg med på sukket!

    Det jeg synes er tristest er at noen ser ut til å like å rotte seg sammen mot andre, eller henger seg på bølger av hvem det er ok å rakke ned på nå. Det er mye folk med meninger i bloggerbyen, så vi kan ikke forvente at alle skal være enige, en krangel nå og da er nok normalt. Men har man noe å si så kan man si det og stå for det, ikke vente til noen andre har starta og man vet at man har noen til å backe seg opp. Det blir bare feigt og som du sier – barnehageaktig.

    Jeg synes det er uheldig når en diskusjon eller krangel ender med at folk tar sider, og at man til slutt ikke kan mene noe uten å frykte at det blir sett på som for eller mot ene siden.

    Jeg leser gjerne både feelgood og en saklig diskusjon, men den ekle stemningen som har hersket i bloggerbyen siste tiden skulle jeg gjerne vært foruten!

  2. Er det liksom lov å kommentere i dag, da? Nå har jeg jo helt glemt hva jeg skulle si! *furt*

  3. Ettersom blogging er et nytt fenomen er vi vel alle ganske unge, som bloggere? Stort sett under fem år gamle skulle jeg tro.
    Og da er det klart det blir endel barnehageaktig krangling med usaklige argumenter og trekking i musefletter. Håper det går over.

  4. Minneapolise, glad for at du er enig med meg!

    Mona, du kommer sikkert på det når du får sovet på det!

    Marina, én ting er i hvertfall helt sikkert. Ingen skal komme og dra meg i museflettene!

  5. Kjempeflott innlegg! Ble nesten litt irritert på meg selv over at jeg ikke oppdaget det før nå. Jeg håper det roer seg ned nå, og at folk skjønner hvor dumt det er å drive personhets på nett.

    Feministblogging er visst ikke så populært heller nei. Jeg er jo en enkel sjel, så jeg ante ikke at den slags fortsatt var så eksplosivt som det ser ut til å være. Men feminist, det er jeg nå uansett jeg da.

  6. Tusen takk, Flopsy 🙂

    Jeg syns egentlig det burde være unødvendig å bruke begrepet feministblogg. Det handler jo om menneskeverd uavhengig av kjønn, eller hva?Kvinner og menn er like mye verdt, uansett hvilke tema man diskuterer. Men så er det altså noen som på en eller annen måte og av en eller annen grunn føler seg truet, og som dermed setter igang med hersketeknikker av alle slag.

    Og da sukker jeg…

  7. […] Hjørne er det Goodwill ville kalle en feelgood-blogg. Altså en blogg om dette, hint og litt av hvert. Alt fra det veldig nære til politiske saker, […]


Legg igjen en kommentar

Kategorier

