Publisert av: Skippern | oktober 5, 2007

Statsbudsjettdag

Idag legger Kristin Halvorsen fram statsbudsjettet for neste år, 2008.

Statsbudsjett er ingen enkel greie, det er helt sikkert. Det ønskes og loves og kreves over en lav sko i alle mulige retninger, og det er naturligvis ikke mulig å tilfredsstille alle. Det vil alltid være noen, eller mange, som er misfornøyde, og det er alltid de som slipper til med sine skarpe kommentarer. Selv om det i det store og hele ikke er så store endringer fra år til år, og selv om det sjelden får de helt store virkningene for folk.

Det er aller mest snakk om å markere seg.

Jeg regner med at andre er mer kvalifiserte til å kommentere innholdet i budsjettet enn meg, en skarve ingeniør. Men jeg sukker litt oppgitt. I fjor signaliserte regjeringen at man ville stimulere til kjøp av miljøvennlige biler som slapp ut lite CO2, og reduserte engangsavgiftene kraftig for bl.a dieselbiler. Det var et tydelig signal som mange fulgte, deriblant jeg, og byttet ut den gamle bensinbilen med en ny og moderne dieselbil.

Så, året etter, slår den samme regjeringen til og både øker avgiften på diesel OG årsavgiften på dieselbiler. Mer presist, årsavgiften for dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter. Det vil si at man ikke heller vil honorere dem som får slikt filter ettermontert, for det går nemlig an.

Det er ikke det at dette velter min økonomi, ikke på noen måte. Jeg klarer meg godt. Men jeg må innrømme at jeg sitter igjen som et spørsmålstegn.

Tror de at vi velgerne er dumme?


Responses

  1. De fikk folk til å kjøpe bilene i fjor, og så øker de driftsutgiftene på de samme bilene i år?

    Det kaller jeg skikkelig planlegging, ja. Du skal ikke komme her å si at politikere ser bare et år om gangen.

    Det hadde vært interessant å vite hvor mange som gjorde det du gjorde i fjor, og med all rette er potte sure og rundlurt nå.

  2. Jeg syns i hvertfall det var taktisk uklokt!

  3. Jeg synes også det er temmelig taktisk uklokt.

    Synes også de har kommet med flere taktiske uklokheter. De foreslår å fjerne skattefritaket på utleie i egen bolig fra neste år. Dette vil jo ramme alle dem som _må_ leie ut for å være i stand til å beholde boligen sin. Dessuten vil jo husleiepriser måtte stige for å kompensere, noe som gjør det enda vanskeligere å komme inn på boligmarkedet for de som allerede har vanskeligheter – nemlig de som fortsatt leier.

    Det ser ut til at de ikke tenker på at de færreste ønsker å leie ut i sitt eget hjem dersom de faktisk ikke er økonomisk nødt til det. Tror ikke akkurat det er noen rike skatteunnasluntrere de klarer å ramme med dette forslaget, bare å gjøre boligmarkedet enda vanskeligere…

  4. Politikere har ikke hodet skrudd på riktig, det er jeg sikker på.
    Oss ingeniører har mye bedre forstand på hva vi driver med. Og jeg har en mistanke om at vi kunne fått til et bedre statsbudsjett også, bare at det ville tatt oss mer enn et år å skrive programmet som skal regne det hele ut helt perfekt…

  5. Tiqui, det visste jeg ikke! Men det rammer jo meg også, siden vi leier ut halve underetasjen. Grrr…!

    Marina, du har fullstendig rett, igjen!😀

  6. Stakkars Goodwill – rammet på både transport og bolig-siden. Stort mer fundamentalt rammet går det vel ikke å bli?

    *krøller sammen statsbudsjettet og kaster det i søpla*

  7. Tror ikke det hjelper så mye å krølle & kaste Tiqui, det blir nok vedtatt og gjort gjeldende uansett!

    Men Goodwill klarer seg nok!

  8. …men dette er jo bortimot som lovet: ja til skatter og avgifter… Og det blir mer skatt etter 2009 om de fortsatt får det som de vil (og velgerne og LO fortsatt vil).

  9. PS, jeg har ikke noe imot skatter og avgifter, heller ikke avgifter som har til hensikt å vri forbruksmønstre i bestemte, ønskede retninger. Jeg syns ikke vi betaler mye skatt i Norge. Den private rikdommen og offentlige fattigdommen vi ser underbygger det.

    Men akkurat denne dieselgreia syns jeg er ugrei – nettopp fordi man med fjorårets avgiftsreduksjon signaliserte at man ønsket overgang til mer bruk CO2 vennlige dieselbiler. Da var det en ønsket adferd. Mens i år er den altså uønsket.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

