Publisert av: Skippern | oktober 31, 2007

Eeeh – Carl?

…si meg – har det tørna helt for deg nå?

Hauge, Jon

Carl Ivar Hagen holder akkurat nå pressekonferanse for sin nye bok, og der spares det sannelig ikke på konfekten. Gud og hvermann og flere til får så hatten passer og mere til. Han slenger ut i øst og vest på en måte som jeg aldri har opplevd noen gjøre før.

Han skjeller ut Kjell Magne Bondevik for å være SV’er i forkledning, han kaller Lars Sponheim for drittsekk overfor Frp, han kaller Jan Petersen for gørr kjedelig og Inge Lønning for arrogant og påståelig.

Videre anklager han Jens Stoltenberg og Arbeiderpartiet for å fremstille Frp som å være i samme gate som nazismen – selv om han vedgår selv å ha brukt tilsvarende taktikk mot Ap.

Det mest oppsiktsvekkende er kanskje likevel at han hamrer løs mot TV2 og Holmgang-Stenstrøm for å være pro Høyre. I boken skriver han at TV 2 er og alltid har vært en Høyre-kanal, og at programleder Oddvar Stenstrøm i Holmgang er en «Høyre-yppersteprest».

At han alltid har regnet NRK for å være en av sine motstandere er velkjent, men jeg har i hvertfall alltid sett på Tv2 som nokså Frp-vennlig? I hvertfall Holmgang, der både sakene som tas opp, sammensetningen av debattpanelene, formen på programmene OG programledelsen virker å være skreddersydd for Frp.

Jeg skjønner at Carl I Hagen føler seg litt alene politisk, det er liksom Frp mot alle de andre. Det er kanskje ikke så rart, eller? Men Carl – de karakteristikkene du bruker på dine motstandere kunne like gjerne vært brukt på deg selv. Du bruker selv alle mulige teknikker for å fremme din strategi, da må du tåle at dine motstandere møter deg med samme mynt, også på din banehalvdel. Sånn er det bare.

Jeg vet ikke hva Hagen tenker å oppnå med denne seansen. Skaffe flere velgere til Frp? Selge flere bøker?

Jeg kommer i hvertfall ikke til å stemme på Hagen. Jeg vet ikke om jeg vil lese boka heller. Jeg føler på meg at det kom til å bli en irriterende opplevelse, og jeg tror jeg har bedre ting å bruke tida mi på.


Responses

  1. «Jeg vet ikke hva Hagen tenker å oppnå med denne seansen. Skaffe flere velgere til Frp? Selge flere bøker?»

    Tipper begge deler. FrP har jo alltid profilert seg med, og tjent på, at det er FrP mot røkla. Bøkene går sikkert unna som Grandiosaer i eksamenstiden. Den store, stygge og onde ulven NRK har jo gitt ham masse gratisreklame.

  2. Jeg vet ikke jeg – blir uggen i magen bare av de utdragene vi har hørt og av det han selv har sagt. Men nå er kanskje ikke jeg i målgruppa.

  3. Man finner vel ikke noe mer FRP-vennlig på tv enn holmgang? Det er jo ikke akkurat debatten som appellerer til de smarteste blant oss) og her trekker jeg gjerne en parallell til FRP).

    Det som irriterte meg aller mest den tiden jeg fikk sett debatter på norsk tv, var hvordan Hagen alltid satt der og ristet på hodet og lo når hvem som helst utenfor FRP hadde ordet. For å gi inntrykk av at det som ble sagt var skikkelig tullete, istedet for a faktisk måtte komme med et godt motargument. Det var sikkert effektivt, men et skittent triks.

    Han har vunnet medlidenhet på å kaste stein i glasshus før, så dette forundrer meg egentlig ikke.

  4. Det er akkurat det jeg mener også. Carl I Hagen har i alle år benyttet seg av alle mulige og umulige triks, og det er vel egentlig det han gjør nå også, slik han driver på:

    Spiller martyr, og vinner velgere på det.

    Ille.

  5. Hagen har jo bygget mye av karrieren på å fremstille seg selv som et offer han, så jeg er ikke så overrasket over at han fortsetter å syte selv om har trukket seg litt mer tilbake.

    Bare så synd at folk kjøper dette bildet, i stedet for å avsløre ham. Og også at de kjøper bøkene til ham og kona. Som om de trenger mer penger i banken, da. I think not.

  6. Sleipulf med bok, – jeg er glad for at vi ikke tvinges til å lese den, – for ikke å snakke om å kjøpe den.
    Det som ER trist er at det faktisk er mange som tror på ham og på Siv, – som virkelig synes at det er guss sanning som kommer fram, – og så STEMMER på Frp. Uæææ.

  7. Jeg syns jeg ser det for meg. Der de satt ved hver sin PC – Carl og Eli – og forsøkte å overgå hverandre i skittkasting. Godt de har hverandre når alle andre er dumme.

    Jeg syns egentlig synd på sånne folk. Han hørtes ut som en furten guttungen på TV i dag. Alle andre har kalt meg dum, så da kan jeg også kalle de andre for dumminger. Jatta.

  8. Åh, takk takk takk, Goodwill, for at du har skrevet denne bloggposten for Carl I og Eli er kviser på det norske samfunnets rumpe! Jeg mener det!

  9. Flopsy, jeg lurer på hva han egentlig vil med dette – selge boka si, eller «selge» partiet. Hvis han nå skulle lykkes med noe av det så håper jeg det er det første framfor det siste.

    Tonita, det er en del mennesker som tror at han er Gud, og dermed tror på alt han sier. Dessverre. Men jeg tror faktisk at det er endel som gjennomskuer dette her også.

    Fryd, jeg syns han ikke bare virket furten. Jeg syns han virket paranoid.

    Undre, jeg fikk hakeslepp av hva han slapp ut av munnen sin, og kunne bare ikke dy meg for å skrive!

  10. Jeg tror faktisk han prøver på begge deler jeg, altså å selge både bøker og parti.

    Eli fikk jo massiv blest og penger i pungen av å skrive sin furte-bok, så jeg tror Hagen så at her er det muligheter også for ham. Og penger har han vel allid vært glad i?

    Og hva er vel bedre å kaste litt dritt når man først skal skrive bok? Det gir mye oppmerksomhet, og man får muligheten til å sverte FRP-motstanderne litt. To fluer i ett smekk osv.

    Men øker det muligheten hans for å blir stortingspresident? Nei, det tror jeg ikke.

  11. Ja, det er nok slik, Flopsy. Og jeg blir ikke forundret om han klarer det.

    Men stortingspresident? NOT, ikke etter å ha gitt rabiat-skruen så mange ekstra omdreininger. Jeg skjønner godt Sponheim og de andre som ikke vil være med i regjering med ham, for å si det sånn.

    Skillelinjene i dagens norske politikk går ikke mellom høyre- og venstresiden, eller mellom borgerlig og sosialistisk, de går mellom Hagen på den ene siden og alle oss andre på den andre siden.

  12. Blir Hagen stortingspresident blir jeg svensk!

  13. … akkurat som om Hagen bryr seg.

    MEN BOKA HANS KJØPER JEG ALDRI!

  14. Ja, jeg er enig med deg i det- Hagen og co er temmelig på siden av resten av Stortinget. At de andre partiene finner det vanskelig å samarbeide med dem, er ikke det minste rart.

    Hagen er ikke noe naturlig valg som Stortingspresident nei, selv om han er temmelig furten over at han ikke har blitt det. Han er alt for lite samlende til å inneha en slik posisjon.

    Undre: Nei fytterakkern! Jeg har bedre ting å bruke pengene mine på, og det finnes nok mer interessante bøker i bokhandlene.

  15. Aaaahhh – du och jag, Undre – du och jag!😀

    Flopsy, det er det samme som med alle ordførervalgene Frp har tapt rundt omkring i landet nå i høst – de oppfører seg på samme måte der som Hagen gjør (naturlig nok) og da er det ingen som kan samarbeide med dem. Samarbeid handler om å både gi og ta!

  16. Undre: Kviser på samfunnets rumpe er for mildt. Kviser på rumpa kan man jo dekke til med klær og de forsvinner etter noen dager.
    Det funker ikke med Hagen, dessverre.

  17. Hmm…, Marina.

    Hemoroider i samfunnets rumpe da?

    De kan man jo dekke til, men det gjør ikke saken så mye bedre.

    Goodwill: It’s a deal!

  18. *humrer*


Legg igjen en kommentar

Kategorier

