Publisert av: Skippern | desember 12, 2007

Klima – hvem tar ansvar?

Klimatrusselen er på dagsordenen disse dagene, og godt er det. Nobels fredspris til Al Gore og FN’s klimapanel, en riktig pris etter min mening. Klimakonferansen på Bali, hvor de aller fleste nå synes enige om målene, mens det virker å være vanskeligere med virkemidlene. Det er ofte slik.

Utslipp av klimagasser fra forbrenning av fossilt brensel er trukket fram som en hovedårsak til klimaendringene, og som noe vi må gjøre noe med. Derfor skaper det debatt her hjemme når Oslopakke 3 legges fram og framstilles som en pakke som skal fremme kollektivtrafikk og dermed bidra til å få ned klimagassutslippene, mens den i virkeligheten bidrar til å øke dem gjennom økt biltrafikk. Iskwew har blogget glimrende om dette.

Det er i hvertfall debatt om vegtrafikken. Man erkjenner at den er et problem, at trafikkveksten er noe man må begrense og helst snu. Flytrafikk derimot, det er noe helt annet. Der synes prognosene for trafikkvekst å være noe man skal oppnå, og slett ikke begrense.  Aftenposten skriver idag om dette. Trafikkveksten er enorm, innen 2040 vil trafikken være tredoblet, og alle de store norske flyplassene planlegger utvidelse. På Gardermoen snakkes det om nye terminaler og bygging av en tredje rullebane.

bilde

Men halloen! Skal vi det da? Skal vi virkelig la denne sektoren seile sin egen luftseilas og droppe sine klimagassutslipp ukritisk over oss mens alle andre må kutte? Hvordan går det da med reduksjon av utslippene som vi strever med? Og det er ikke bare den økte flytrafikken selv som gir økte utslipp, neida, som følge av dette øker naturligvis også biltrafikken til og fra flyplassene. Flyrelatert biltrafikk forventes å øke med 210 – 300% fram til 2040!

Det snakkes nå om at man vil prøve å få flytrafikk inn i den nye klimaavtalen som skal erstatte Kyotoavtalen i 2012. Men det sies også at økte avgifter vil ha liten innvirkning på trafikkprognosene. Det skal veldig høye avgifter til for at det skal få konsekvenser for folks reisevalg, sies det.

Jammen, er det det som skal til så får vi vel gjøre det da!

Reise kortere, fly mindre.

Makan!

Advertisements

Responses

  1. Dette er et utrolig viktig poeng, Goodwill. Å reise på flytur er blitt veldig billig. Tigerungen og jeg kommer oss tur/retur Gran Canaria ved nyttårstider for under 6000 kroner for begge to.

    Jeg tror imidlertid business-reiser er et større problem. Bedriftene har råd til å sende folk med fly på dagsmøter. Det er egentlig helt galematias.

  2. – og du kan komme til Malaga og andre steder langt sør i Europa for noen få hundrelapper – klart vi reiser da?

    Også innenlands, det er billigere å fly mellom de største byene enn å ta tog. Det er helt vilt.

    Problemet er at luftfartsverket ikke synes å ha noe sektoransvar for miljø slik de andre transportetatene faktisk har. Dermed blir det ren business, og trafikkprognosene blir noe man skal oppnå, ikke noe man skal prøve å gjøre noe med.

  3. Fortsatt står imidlertid bil for de største utslippene.

    http://iskwew.com/blogg/2007/03/30/norske-husholdninger-og-klimautfordringene/

    Men fly og annen trasport er en stor, stor kilde til CO2 internasjonalt.

    Til Brasil er det dyrt å fly. Det har imidlertid ikke noe med klima å gjøre, men med dårlig kapasitet.

    Slik det er nå har flyprodusentene ingen insentiver til å bli mer miljøvennlige.

    Jeg ser for meg store avgifter på flytransport i fremtiden.

  4. Jeg husker den posten også, den er veldig bra.

    Jeg tror likevel at flytrafikkens andel av utslippene vil øke framover med de prognosene vi ser nå, og at det må bli en eller annen form for restriksjoner også på flytrafikk er helt opplagt. Vi kan ikke fortsette ukritisk som nå.

  5. Sånn apropos…

    «Nye månedstall viser at nærmere 1.6 millioner passasjerer reiste over Oslo Lufthavn Gardermoen i november. Det er en økning på 11.6 prosent fra samme måned i fjor.»

    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=189870

  6. OSL regner med tredobling av passasjertallet innen 2040, dvs 57 mill passasjerer. Bare på Gardermoen.

    Hvor mange er det som sokner til Gardermoen når vi holder Rygge og Torp utenom? 2 mill mennesker? Det blir ca 30 turer pr person i året, det. I snitt.

    Trenger vi det?

    *sukk*

  7. Nei, vi trenger ikke det. Og jeg tror det anslaget kommer til å bli famous last words, også.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Kategorier

%d bloggers like this: