Publisert av: Skippern | februar 13, 2008

Sukk…!

De siste dagers store snakkis i media er naturligvis den om det nye barneombudet. Hvorfor det forrige måtte gå, hvordan det nye ble ansatt, hvem som kjenner hvem, habilitet, inhabilitet osv.

At det forrige barneombudet, Reidar Hjermann, måtte gå, og hvorfor, virker nesten å være glemt allerede. At han måtte gå fordi han var en ubehagelig vaktbikkje overfor sittende regjering, og det uheldige i at det er nettopp regjeringen som ansetter barneombud.

Den saken skal tas opp, og jeg regner med at man heretter legger barneombudet, likestillingsombudet og de andre ombudene under Stortinget, slik det er med flere andre ombud. Det er bra.

Men så er det det nye barneombudet, da. Og statsråden. Som kjenner hverandre. Som har vært på besøk hos hverandre, som deltar i felles faglig nettverk. Media fråtser, plukker fram hendelser fra nær og fjern fortid. «Du sa at dere ikke hadde møttes under ansettelsen, men dere var jo sammen der, og der!»

Kraby søkte på nytt etter middag med Osmundsen. Men det var ikke middag med Osmundsen, det var middag med juristnettverket. Osmundsen var der, men de snakket ikke sammen, sies det.

Lars Sponheim mener Osmundsen lyver. Og Siv Jensen er på statsrådjakt, det lyser lang vei. Frp har vært ute etter Osmundsen fra dag 1.

Jeg vet ikke, jeg. Jeg syns nok Manuela Ramin-Osmundsen har trådt uheldig. Når hun først skulle ansette nytt barneombud, og en fra hennes nettverk var kandidat, enten det var nær eller perifer venn, så burde hun fått en vurdering av egen habilitet. Da hadde hun sluppet å bli drevet fra skanse til skanse. Men hun gjorde ikke det. Hun er ikke noen politisk broiler som kjenner det politiske spillet fra innsiden over lang tid, hun er et vanlig menneske som er kommet inn i politikken fra det virkelige liv.

Dét syns jeg er noe vi trenger! Vi har alt for mange politikere på høyt nivå som aldri har gjort noe annet enn politikk, og vi trenger å få inn mennesker der med erfaring fra den andre siden. Men hver gang man har fått inn noen slike så blir de innhentet av ett eller annet «skjelett fra fortiden», eller de gjør en uerfaren bommert, og da er ulvene der med en gang. Og det er så forutsigbart! Alt de sier, Siv, Lars og Per Kristian, jeg kunne sagt det på forhånd eksakt hvordan de ville opptre. De har bare ventet på en anledning til å fyre løs med skytset sitt.

Og det handler selvsagt ikke om barneombudet, Ramin-Osmundsen eller Hjort Kraby. Det handler om noe mye større en det.

Det er stortingsvalg neste høst, og dette handler selvsagt aller mest om å ramme regjeringen og Arbeiderpartiet. Stikke kniven inn, og vri om.

Det virker også. Jeg tror Ramin-Osmundsen må gå.


Responses

  1. KrF-leder Dagfinn Høybråten reagerer på deler av opposisjonens råklør og peker på at Ramin-Osmundsen må få forklart seg før man avsier dom. Han mener det ligner en heksejakt nå. Jeg er enig med ham.

  2. Politikere har sin egen Gutteklubben Grei, – og nåde den som våger å forsøke seg der. Det blir å danse med ulver, ulver som med media hausende rundt river enhver uproff nykommer i filler.
    Æsj.

  3. Det er den følelsen jeg sitter med akkurat nå, Tonita. Spesielt syns jeg Sponheim har vært ute med stygge karakteristikker. Jeg hørte ham kalle Ramin-Osmundsen for løgner på radio, det syns jeg er svært grovt.

  4. Utrolig bra blogopst. Jeg syns det er litt vemmelig å se hvordan både andre politikere og media har kastet seg over Manuela. Hun skal tas, og de kommer til å klare det. Også enig i at hun har opptrådt uheldig, for all del.
    For en tid tilbake bulka Jens Stoltenberg en bil på parkeringen ved Nordmarka. Vitner så ham skrible på en lapp og feste den på frontruta. Av nysjerrighet gikk de bort for å kikke på lappen, som viste seg å være en trikkebillett uten navn og nummer. Stoltenberg har innrømmet det hele i ettertid, men noen mediastorm ble det ikke. Undres hva som ville skjedd dersom Ramin-Osmundssen hadde gjort det samme.

    Personlig blir jeg kvalmest av Siv Jensen, som har sippet foran det norske folk etter at det kom fram at hun løy i anledning påstanden om at Os-ordføreren hadde sex med mindreårige jenter på partisamling – og som har bagatellisert at FRPs egen stortingsgruppe har snytt på skatten i forbindelse med tjenestereiser.

  5. Men i kveld måtte hun gå. Begge måtte gå. Det siste som kom fram, om samtalen med Hjort Kraby og Anne Lise Ryel, ble for mye.

    Like fullt mener jeg det er en og annen opposisjonspolitiker som bør gå i seg selv om hvordan man omtaler hverandre. Neste gang kan det være dem selv som er i fokus.

  6. Nettopp på grunn av det du skriver her er det at jeg som regel ALDRI orker å se på politiske debattprogram. Fordi jeg blir kvalm av den evinnelige hakkingen på andre.

  7. Ja, politikere er som høner, de finner alltid noen å hakke på. Og media gjør hva de kan for å konkurrere.
    Jeg skal slett ikke forsvare Ramin-Osmundsen; dama er jo jurist så det kan hun gjøre selv, men denne saken minner meg litt om da Paris Hilton måtte i fengsel (eller ikke): Hvorfor i allverden terper media på dette? La gå det er en sak, men det ville vært nok med en notis på tredje side, og ikke krigstyper på første side i over en uke.
    Særlig Frp virker litt uhederlige her, både på grunn av alle løgnene de har fortalt selv, og det at de til stadighet sier at de vil ha ting som i USA. Her er det helt vanlig og akseptert at man ansetter folk fra sine egne personlige nettverk, uten utlysing av stilling eller snakk om habilitet.
    Som vanlig er det en mengde politikere som bør gå i seg selv, og kanskje vurdere en framtid som mobiltelefonselger istedetfor politiker.
    Men jeg kommer ikke til å holde pusten, akkurat.

  8. Fy søren så lite du blogger for tiden.

  9. Øøøhh – ja, Mona! Men bare følg med, plutselig kommer det ett eller annet!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

