Publisert av: Skippern | mars 10, 2008

Ut med helvete?

På vei til jobben idag hørte jeg på radioen at ordet «helvete» kanskje ikke ville være med i neste oversettelse av Bibelen i 2010. Det er styreleder i Bibelselskapet Odd Bondevik som vil ha debatt om dette, og etter grundige nettsøk fant jeg en sak om dette i Vårt Land.

Bondevik ser minst to grunner til at ordet «helvete» kan byttes ut med noe annet. Det ene er fryktelige forestillinger om Helvete som et middelaldersk inferno, det andre er at han mener ordet er utsatt for en banalisering som har tappet det for mening, som i f.eks «helvetesuke».

Ham om det. Jeg for min del har jo forlengst dokumentert at «helvete» faktisk er et sted i Norge, langt inne i bushen sør i Akershus, og langt fra noe middelaldersk inferno.

Velkommen etter, Odd Bondevik!

Responses

  1. Hell hath no fury, no more?

    :o)

    Dette er vel bare et forsøk på å unndra fra offentligheten at man baserer seg på et tekstlig grunnlag som innebærer at folk skal utsettes for de slemmeste pinsler for den ene tingen etter den andre, tenker jeg.

  2. Snedig! Jeg har ett bilde i kommentarfeltet og ett i sidebar.

  3. Jeg vet ikke hva det betyr, jeg. Men jeg er ganske sikker på at de IKKE har kommet til at det kan gå bra også med dem som ikke tror på Himmelen.

    Hehe – to versjoner av Iskwew! Strålende!
    Men ikke spør meg hvordan det går til, jeg aner ikke! :o))

  4. Ikke vet jeg, men jeg tror heller ikke de ønsker å fremstille det som om det kommer til å gå dem bedre enn oss andre.

    Jeg tror den henter fra gravatar.com her i kommentarfeltet, og fra wordpress.com i sidebar. Det ville i så fall stemme med bildene.

  5. På den annen side burde da «helvete» bli lettere å fordøye som det ytterst nødvendige kraftuttrykket det noen ganger er :o)

  6. Kanskje det er derfor? Helvete har mistet sinn begrepsinnhold. Folk bruker det bare for å understreke at «det var da inderlig teit».

  7. Sakser fra Nettavisens debattforum om denne saken:

    «Nytt ord?
    Skrevet av: Tom mathisen, 2008-03-10 11:59
    Det nye ordet for helvete må jo bli Drammen.»

  8. Jeg synes dette bare blir rart jeg. Hva oppnår de med å ta ut ordet av bibelen da liksom? Er ikke ordet Helvete et så viktig begrep i denne religionen at det må være med? Skal de gjøre slik med mange nok begreper i boka, sitter man igjen med en helt annen tekst da. Synes det er et tegn på at religionen svekkes og at man prøver å gjøre den mer «spiselig».

  9. Jeg vet ikke jeg, men jeg syns det illustrerer godt at Bibelen er en bok full av bilder som passet i en annen tid, men som ikke er relevante lenger. Da blir det etter min mening helt feil å tolke Bibelen bokstavelig, slik mange kristne gjør.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

