Publisert av: Skippern | april 11, 2008

Plastposen og miljøbyråden

Jeg hørte på radioen i morges et innslag med omtale av plastposen som det miljøproblemet den vitterlig er.

Det var Kristelig Folkeparti som vil ha totalforbud mot plastposer, og det syns jeg er en god ide. Det fins mer enn gode nok alternativer. I følge reportasjen går 8% av verdens råolje til plastposer! Det betyr at det også må være et godt klimatiltak å forby dem.

Dette var mens jeg drev og sendte guttungen videre til skolen, så jeg var bare sånn måtelig oppmerksom, men så oppfattet jeg at selveste miljøbyråden hadde uttalt seg om saken!

Byråd for miljø og samferdsel Peter N. Myhre er jo miljøforkjemper på sin hals, derfor må jeg innrømme at jeg skvatt da jeg hørte hva han hadde å si. MiljøPeter mente at plastposer er «det mest nyttige vi kan bruke oljen til. Det er litt som et kinderegg, vi bruker den jo tre ganger.»

«- Først bruker vi den til å bære varene, deretter bruker vi den til å emballere avfallet vårt med og til slutt går dette til forbrenning og går til boligoppvarming for tusenvis av boliger i Oslo. Jeg tror plastposer er en nyttig og god ting som vi bør fortsette å bruke», sier Myhre.

Nåvel. Det er riktig at de fleste plastposer brukes flere ganger, men de aller fleste av dem havner til slutt på søppelfyllinga hvor de blir liggende og IKKE gå i oppløsning slik som annet avfall, men blir værende der. Det tar 100 år å bryte ned en plastpose i naturen, og i Norge kaster vi ca 1 milliard plastposer i året.

Miljøvernminister Erik Solheim vil gjøre noe med det – miljøbyråd Myhre syns det er helt unødvendig.

Heia Solheim, sier nå jeg.

Responses

  1. Hva er alternativet? Bio-plastposer vil, med det forbruket som her er skissert, kunne gi økte matpriser. Uten plastposer øker omfanget av skadedyr. Ingen av delene er vel akkurat videre ønskelig.

  2. Bio-poser, og biodrivstoff for den del, er problematisk så det holder i forhold til både matpriser og matforsyninger til fattige land, det ble tydeliggjort i en nyhetsreportasje for et par dager siden.

    Men jeg syns likevel ikke noe særlig om Myhres holdninger her. Det er ikke noe tvil om at dette er et problem.

    Gode gammeldag handlenett av stoff, kanskje? For ikke å snakke om mindre emballering generelt? Og mindre forbruk? Mye å ta tak i!

  3. Mindre emballasje generelt er jeg helt enig i. Ting pakkes jo fort inn tre ganger.

    Hadde det dessuten vært lettere å kildesortere (her i Bærum ligger vi laaangt etter), så ville plastpose-behovet for søppel reduseres kraftig. Men vi må jo bli kvitt søpla.

    Petter er jo en skikkelig miljømann, ja.

  4. Jeg syns nesten det var pinlig å høre hvordan han demonstrerte sin inkompetanse. At plastposer er problematisk avfall trodde jeg var en sak alle var enige om.

    Men dengang ei. Kanskje dette er enda en av Frp’s godsaker for å fiske velgere?

  5. Etter hvert har flere av dem jeg kjenner begynt å bruke handlenett etc i butikken, og det er en fullgod erstatning. Det praktiske problemet oppstår egentlig, slik jeg ser det, ift bruksområdet 2), altså en erstatning for søppelposen. Papirposer er rett og slett noe griseri når de brukes til matavfall. Noen ideer?

  6. Sekk på ryggen er også en fin ting å bruke i stedet for plastpose. Det er lettere å bære også enn både poser og nett.

    Ny renessanse for handlebagen på hjul?

    Det største problemet miljømessig er at vi helst vil ha enkle løsninger der vi selv slipper å endre vaner. Selv det å huske å ta med seg nettet/sekken/bagen (eller en pose du allerede har «forbrukt») er så vanskelig å få folk til å ta med i vanene sine.

    Men det er ingen lettvint løsning på miljøproblemene. Vi må faktisk gjøre en innsats for å endre oss selv…

  7. Her i USA får man to poser utenpå matvarene, i tillegg til at de fleste allerede er pakket i plast. Og så legger de bare to – tre ting i hver dobbeltpose. Som om det ikke er nok, hiver de fleste plastposene rett i søpla, som de selvsagt tar ut i en ekstra tykk plastpose sånn at det ikke skal lekke. Jeg grøsser rent ved tanken på alt det plastavfallet!

    For å lette på min egen samvittighet har jeg to rommelige bæreposer som er laget av økologisk bomulls-kanvas. Utmerkede greier, det. Men i tillegg tror jeg at jeg trenger en liten økologi-demon som sitter ved døren og nekter å slippe meg ut uten å ta med en pose hvis det i det hele tatt er mulig at jeg skal innom butikken.

    Men det er nok litt håp likevel. En av tingene jeg husker fra Tyskland er at jeg aldri så en tysker som hadde glemt å ta med pose til butikken. De er kanskje bedre organisert enn de fleste av oss, men hvis tyskerne mestret dette hele 15 år siden, da må da resten av oss kunne følge etter?

  8. Jeg tror ikke noen av oss vil ha problemer med å bruke annet enn plastposter til å ta varer hjem med – men vi må få vettug kilesortering, og noe som funker til å putte søpla i.

    På Tromøya, i Tromsø, og mange andre steder er det «mais-poser» som skal brukes til matavfall, – og sortering i massevis av alt annet.

    Det stinker noe helt for j… ved alle søppelkasser sommerstid.

    *tips til selv: slutt å spise reker om sommeren av hensyn til forbipasserende*

  9. Anathema, jeg vet rett og slett ikke hva som er alternativet. Mulig det fins, mulig ikke. Men at vi kanskje trenger noen plastposer til å ha søppel i trenger ikke bety at vi ikke skalprøve å begrense bruken, begrense antallet. Det er ikke så vanskelig.

    Tiqui, sekk på ryggen er kjekt, men noen ganger, f.eks på fredag, tror jeg at jeg ville trenge mange sekker!!

    Marina, på dette området bør vi ta etter tyskerne heller enn amerikanerne.

    Tonita, reker er best, størst og billigst om vinteren! Spis heller is om sommeren!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

