Publisert av: Skippern | juli 3, 2008

Agurknytt III

Diverse medier melder idag at en Frp-politiker vil ha forskning på nytten ved å drikke alkohol. Det er stortingsrepresentant Jørund Rytman som har sett seg lei på at alkohol fremstilles kun som noe skadelig, og syns det er på tide å bruke noen millioner kroner til å forske på dette.

Interessant. Frp som ellers syns det brukes altfor mye penger på forskning i øst og vest.

Flere enn meg som lukter agurktid, solsvidde feriehjerner og billig velgerfrieri her?


Responses

  1. Hehe – ja det synes jeg jammen vi skal bruke noen millioner på!

  2. Kanskje vi skulle stille oss til disp som prøvekaniner?

    Jeg mener – siden de kun skal teste ut de positive sidene så kan det jo ikke være farlig?

  3. Dei syns jo også at det er så dumt at alle forskarane er enige om at me øydelegg miljøet, og vil gjerne at me skal bruke meir pengar på forskning, sånn at dei kan finne ut av dei positive sidene ved bruk av fossilt brennstoff og sånn.

  4. Ja, det høres jo også ganske fornuftig ut.

  5. Nå er det gjort forskning på alkoholbruk og positive effekter av moderat alkoholbruk. Antakelsene, kanskje til og med konklusjonene, så langt har vært at moderat alkoholforbruk er positivt for helsa, men vent nå bare litt for bare se hva denne forskning.no-artikkelen skriver:

    Sår tvil om helsegevinst av alkohol

    Grunnen til at man sår tvil om at moderat alkoholforbruk (i den aktuelle studien: to til fire enheter daglig) har noen positiv effekt på helsa er at man i avholdsgruppene har regnet med tørrlagte alkoholikere og andre som har sluttet å drikke av helsehensyn og som derfor, naturlig nok, vil trekke ned helsegjennomsnittet til avholdsbefolkningen.

    Så det så.

    Men to til fire alkoholenheter pr dag er jo ikke et «moderat forbruk» i min bok.

    Vet du, jeg blir så sint.

    Nå er det ferie. Vi vet at i ferier går alkoholforbruket opp blant den norske befolkningen, og vi vet at nettopp det er ikke noe positivt verken for de som drikker eller de som er rundt dem. Hvor mange unger er det ikke som gruer seg til at foreldrene skal få ferie fordi det betyr at rusproblemene deres eskalerer? Jeg synes det er så utrolig arrogant å gå ut og fyre opp under alkoholforbruket i ferietid, for slike oppslag som det Jørund Rytman har sørget for her er vann på mølla for de som ikke greier å styre alkoholforbruket sitt. Det er noe så umodent og forvorpent over det at jeg kunne ha spydd.

    Når man først skal bruke spalteplass synes jeg heller voksne menn på Stortinget kunne gått ut og oppfordret til moderat alkoholforbruk.

    *tilt*

    *tilt*

    *tilt*

  6. «moderat alkoholforbruk»

    OG da mener jeg forsiktig alkoholforbruk!

  7. Det er akkurat det som er poenget mitt også, Undre. Det er mulig at det finnes positive effekter ved et moderat alkoholforbruk, men de negative effektene er langt større. Både av alkoholforbruket, og av utspill som dette.

    Det lukter velgerfiske lang vei av dette. Bensin og sprit er jo Frp’s viktigste velgergrunnlag, og hva passer vel bedre nå i ferietid enn å fyre litt oppunder «gode partisaker»? Sa du voksne menn?😦

    Fire enheter begynner å nærme seg «full» i min verden. Fire enheter daglig, da mener jeg det lyser i hvertfall gult på varsellampene i forhold til alkoholisme. Moderat forbruk i ferien, da ville jeg si én, maks to – og ikke daglig. Mer enn det er vanedannende.

  8. De negative konsekvensene overskygger defintivt de positive sidene ved alkoholbruken. Jeg tror for øvrig ikke at det er noen grunn til å anbefale folk å drikke alkohol FOR helsas skyld, men med mindre man ikke tåler alkohol eller man er gravid tror jeg ikke det er noen grunn til å være totalavholds for helsas skyld (sa hun som ikke drikker).

    En alkoholenhet er i følge NRK.no (http://is.gd/L72) ca 13 g. Det tilsvarer ett glass vin.

    Fire enheter alkohol daglig burde så absolutt lyse gult på varsellampene og man skulle tro at sjansene for å utvikle alkoholisme da ville være ganske stor, ja.

    Nyter man sin alkohol med dårlig samvittighet har man antakeligvis også ganske god grunn til å ha litt dårlig samvittighet, mener jeg. Sånn sett synes jeg FrP’erns utspill er meningsløse.

    (Og selvsagt er vi enige.😉 )

  9. Selvsagt er vi det, Undre. Jeg har vel ennå tilgode å oppleve å være grunnleggende uenig med deg i noe :o)

  10. Eg trur ikkje det blir forska så mykje på negative verknader av alkoholbruk, eller på positive. Eg trur bestemt det blir forska på verknader av alkoholbruk.

  11. Jeg håper du har rett Hydra, at forskerne våre har såpass integritet at de ser på alle sider av de temaene de forsker på.

  12. Hvorfor er det ingen som vil forske på de NEGATIVE sidene ved overdreven sport?

  13. Hihi. Same to you!

    Hydra: Godt poeng!

  14. Eeehh – Gauder? Skjønner ikke??? ;o)

    Overdrevet = for mye av. For mye av noe er aldri bra, verken av alkohol, sol, mat, jobb, ferie, sport, damer. Passelig er nok!

  15. Som ein av dei siste representantane for ein utdøyande rase, avholdsfolket, burde eg vel ynskje utspelet velkomen. Med omsyn på Frp si haldning til forskingsresultat og storleiken til partiet, ville ei lang liste frå forskarhald om dei positive verknader av alkoholbruk truleg fått alkoholforbruket her i landet til å ta seg ein lang tur sørover. Og det utan at svartsynte maktmenneske (dvs meg og nokre få andre) får skulda for å nekte vaksne folk å styre sine eigne liv. Vinn vinn, altså.

  16. Selv har jeg en teori om at den eneste positive effekten av alkoholinntak er at det gir sjenerte mennesker mot nok til å snakke med personer av annet kjønn som de ikke er i slekt med.
    Lurer på om jeg kunne fått noen millioner til å forske på det?

  17. Jeg synes det andre utspillet de hadde her om dagen også var ganske fint. Det om at vi måtte legalisere vannscootere igjen! Det er pr i dag bare lov til å kjøre i egne soner/baner, men nå synes FrP det får være nok. Argumentet? Jo, de nye vannscooterne er mye mer stillegående enn de på 90 tallet. Hvor harry og mye mindre miljøvennlig går det an å bli?

  18. … og nå, noen uker senere griper Frp endelig fatt i noe som virkelig har bekymret oss alle. Takk Frp for at dere vil gjøre noe med kjønnsdiskriminerende tollsatser – det går virkelig ikke at herretruser har høyere tollsats enn dametruser.
    Er det ikke deilig at det finnes et parti som vet å finne de verdige sakene å kjempe for!

  19. I dagens Dagbladet slår Rytman til igjen. Og da så man knapt tror det man leser.

    Idag står han fram med sin kamp mot nedleggelse av rusbehandlingsplasser, en kamp som startet da broren døde av overdose. Det er en prisverdig kamp. Behandling av mennesker som er skadet av ulike former for rusmisbruk er viktig.

    Men all misbruk starter med bruk, såvel alkohol som narkotika. Og da syns jeg det er særdeles merkelig at samme Rytman er så opptatt av å forske på mulige positive virkninger av alkohol. De pengene kan med fordel brukes på helt andre ting.

    Som behandling av rusmiddelskader, for eksempel.

  20. Stortingsrepr (Frp) og sørlending Åse Schmidt syns regulering av hummerfisket er en uting. Kunne man få en regulering av stemmefiske og? Plis?

  21. De har vel noen ganger kommet med forskningsnyheten om at rødvin er bra for helsa… I hvert fall påstår avisene det, mens forskerne vel har sagt at det er et stoff i drueskallet man har nytte av, slik at det er bedre å spise druene… eller drikke druejuice. Detaljer detaljer.

  22. Anne, jeg stiller som oppsynsmann!

    Lothiane, i så fall er det neppe alkoholen som er gunstig? Detaljer er viktig, ofte helt avgjørende.

  23. Eit spørsmål som nokon kvar kan stille seg er om C2H5OH hadde vorte lovleg vare i det heile dersom ein kvan luring hadde funne stoffet opp i dag. I og med at «det er trass alt ei lovleg vare» vert så mykje nytta når alle andre argument slår feil.

  24. Jeg tror vi kan ta det for gitt at alkohol hadde blitt forbudt om det var blitt oppfunnet idag, og skadevirkningene hadde vært kjent.

    Men det er jo sjelden slik med mye ting – skadevirkningene kommer helst fram langt senere…

  25. Men no har vi trass alt hatt nokre tusen år på oss….


Legg igjen en kommentar

Kategorier

