I følge Aftenposten har antall passeringer i bomringen har gått ned hver eneste uke fra og med uke 28, sammenlignet med i fjor. Uke 28 var den første hele uken etter at avgiftene gikk opp pr. 1. juli. Nedgangen er på 4,1 prosent og det er en stor endring i forhold til tidligere år, da antall passeringer har økt med 1-2 prosent år for år.
I følge Harald Minken ved Transportøkonomisk institutt er dette en virkning av høyere priser i bomringen, og han tror nedgangen vil fortsette når Bærumsringen nå er satt i drift.
Samtidig er også prisen på månedskort satt ned.
Er ikke dette bra da? Altså, jeg vet at bomringene er der for å skaffe penger til utbyging av veger og kollektivanlegg, og også til drift av kollektivtransport, og at reduksjon i trafikkmengde dermed gir mindre penger å bygge for. Men likevel, at bomringen faktisk virker trafikkreduserende syns jeg er glimrende.
Jeg for min del har ikke hoppet over på bussen, men jeg kjører lite bil til jobb for det. Sykkelen får lide, der jeg sitter og tråkker mine 15 km hver vei tre-fire dager i uken. Håper bare ikke inntektsreduksjonen i bomringen går ut over utbyggingen av hovedsykkelvegnettet!
ja, det var både gledelig og overraskende. Det er blitt betydelig dyere å kjøre bil. Jeg tror det er vel så mye høy brensinptris som bomringen, men når Bærumsringen er i gang, er bomringen merkbar, ja.
By: Iskwew on oktober 4, 2008
at 8:49
Bensin- og dieselprisen gjør nok også sitt ja.
Jeg merker jeg er glad for at sykkelen kan transportere meg gratis til og fra jobben. Jeg merker det faktisk på dieselforbruket, at jeg fyller sjeldnere når jeg sykler ofte enn ellers. Det er bra!
By: Goodwill on oktober 4, 2008
at 18:54
Ja, sykkel er bra. Det var egentlig meningen min å kjøpe sykkel i dag så jeg kan sykle til jobben istedet for å kjøre, men så fant jeg en regning på $418 som måtte betales…
Ikke at det er mye å spare på å sykle istedet for å kjøre her; jeg bor bare 8 kilometer fra jobben og bensin koster bare $3.60 eller så per gallon. Forsikring, derimot, er rådyrt, men så lenge man har bil slipper man ikke unna den utgiften.
By: Marina on oktober 4, 2008
at 22:40
Excuses, excuses, excuses Marina…sykling er uansett gratis, så du sparer penger. Ikke er det glatt hos deg heller. I hvertfall ikke som hos meg, som fikk både forhjuls- og bakhjulssladd på en gang i morges, på glatta. Gårkveldens regn hade frosset på i løpet av natta.
Det gikk bra, heldigvis…
Forresten syns jeg 3.60 dollar pr gallon høres altfor billig ut…blir ikke det ca 4-5 kr pr liter? *urk*
By: Goodwill on oktober 6, 2008
at 13:43
Sjølvsagt er det bra. Og med piggdekk på sykkelen er ein tryggare enn til fots på glatta. Laup og kaup.
By: Hydra on oktober 6, 2008
at 14:38
I’m on my way, Hydra!
By: Goodwill on oktober 6, 2008
at 14:42
Dette er veldig bra. Og om de nå klarer å få i gang togsatsningen som ble varselt i 1992 også, så går det jo litt fremover. 🙂
By: Beate on oktober 7, 2008
at 10:02
Det sies i hvertfall så idag, i statsbudsjettet. 1,3 milliarder mer til jernbane neste år er ganske mye.
By: Goodwill on oktober 7, 2008
at 11:08
Det er vel fremdeles langt mindre enn hva som er vedtatt opp gjennom årene? Forskjellen på vei og tog er ikke minst at det som blir vedtatt til vei, og av veibygging blir gjennomført, mens det som blir vedtatt til tog, og vedtatt gjennomført i forhold til tog ikke blir gjennomført. Vi får håpe det ikke skjer denne gangen også.
By: Beate on oktober 7, 2008
at 11:26
Det er riktig det, Beate. Men nå har de vært ute med så store ord om jernbanesatsing at jeg velger å tro på gjennomføring. Retrett nå tror jeg blir vanskelig å forklare.
By: Goodwill on oktober 10, 2008
at 12:33