Publisert av: Skippern | oktober 6, 2008

Festen er avlyst.

Det gikk som det måtte gå. Idrettsstyret bestemte idag at søknaden om å arrangere OL i Tromsø i 2018 trekkes, etter at rapporten fra Veritas viste at kostnadene vil bli ca dobbelt så høye som antatt.

Både blant særforbundene og særkretsene var det flertall for å trekke søknaden. I tillegg har det vel vært en ganske klar opinion i folket for det samme. Derimot har de tre nordligste idrettskretsene, befolkningen i nord generelt samt vinteridrettene vært mye mer positive.

Jeg skjønner at det måtte bli sånn, og godtar det uten videre. Men jeg syns det er synd. Jeg tror et OL i Tromsø kunne blitt Norgesreklame uten sidestykke, langt mer spektakulært enn det Lillehammer ble. Og jeg tror det kunne betydd mye for Nord-Norge som sådan.

Nå håper jeg bare at ikke splittelsen blir for dyp, at bitterheten ikke blir for sterk. Jeg syns å ha sett en del ytringer om nordlendinger som er nær ved å ha karakter av mobbing. Det er ikke bra. Furting fra Trondheim og Oslo har vi også sett, det er heller ikke bra. Det er ikke OL i Tromsø som har blitt for dyrt for oss, det er OL i Norge.


Responses

  1. Hmm… Jeg tror egentlig at man har sagt nei til OL i Tromsø og ikke i Norge. Og jeg tror egentlig at det var rett avgjørelse og at det aldri skulle vært Tromsø som ble prioritert og grunnen er etterbruken. Jeg er jo vokst opp i «OL-land» og hadde det ikke vært for bikkjeutstillinger, konserter, håndball- og fotballturneringer, diverse messer m.m. ville det blitt stusselig for Håkons hall, Kristins hall, Fjellhallen, OL-amfiet og Vikingskipet. Det er bare ikke nok folk i Nord-Norge til å forsvare å bruke så mye penger på haller og anlegg der oppe.

    Selv om Lillehammer-OL jo var et knallarrangement kan heller ikke denne byen leve evig på OL-sjarmen.

  2. Godt at det ikke ble noe OL her igjen. Vi hadde det første gang i 1952, og deretter i 1994 (?). Det bør gå minst 40 år til neste gang. Det må jo være noen andres tur noe år til!?

  3. Men noe som jo hadde vært litt fett hadde vært å fått til et kombinert alpint og nordisk VM i nord- gjerne i kombo med søta bror og anlegget på riksgränsen- skikkelig offpiste-utfor i stedet for nedoverbakkeskøyteløp i Wengen (selv om det og er fascinerende å se på)

  4. … men, må jeg få legge til, jeg synes at Norge AS burde satse mer på Tromsø lell. Så selv om vi ikke skal bruke milliarder på OL der, bør det ikke bli «ingenting» til Nord-Norge.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

