Publisert av: Skippern | oktober 17, 2008

Telefonterror

Denne uken har vi i heimen blitt utsatt for en ganske ubehagelig sak. Eller mer presist, det er minstemann på 10 år som har fått det. Han har som sistemann i klassen endelig fått seg mobiltelefon, og har såvidt lært seg å bruke den, men ennå ikke lært seg om alle farene som lurer.

Og de er ikke så få.

Det har gått bra, men det er ingen selvfølge at det gjorde det. Det som skjedde denne uken var at ble oppringt. Rakk ikke å svare før oppringeren la på, men var åndsnærværende nok til å se etter hvem det var som hadde ringt – og det var et nummer han ikke kjente eller hadde i telefonboken sin.

Nummeret begynte med +234, hadde elleve siffer, og vi fant etterhvert ut at det kom fra Nigeria…

Etter litt detektivarbeide skjønte vi at det var nettopp det med å ringe tilbake som var poenget. Det var en omgang med dette i august, da det var mange som ble oppringt av et slikt nummer. Det gjøres en automatisk dial-up som genererer mange oppringninger på kort tid. Man håper oppringningen vekker nysgjerrigheten hos mottager slik at man ringer tilbake, men det kan koste opp til 35 kr. minuttet- eller mer?

– Dette er avansert svindel, sa informasjonssjef i Telenor Elisabeth Evjen den gangen. Og det er det virkelig. Hvordan kan en unge på 10 år vite at han kan bli ruinert ved å ringe tilbake til noen som har ringt ham? Ikke sjans. Vi var heldige at han ikke ringte tilbake, og nå har han skjønt at han ikke skal gjøre det i framtiden heller. – Ikke ringe til andre enn dem du kjenner, har vi sagt til ham. Men det er jo plagsomt også da, når man får flere slike oppringninger om dagen. Det går ikke an å sperre for slike samtaler, men man kan sperre telefonen mot å ringe ut. Enten utenlands generelt, eller til særskilte land. I siste instans kan det bli være aktuelt å skifte nummer.

*irritert goodwill*


Responses

  1. AKK! Jeg må huske på og informere Tigerungen om denne muligheten.

    Det er som du sier helt komplett umulig for barn å vite at de kan ruineres av dette, ja.

  2. Huff ja, og det er så fort gjort. Men de skjønner det når man forklarer det, heldigvis!

  3. Heldig for gutten at han ikke ringte tilbake! Som du sier, det er jo litt begrenset hva man kan forvente at en tiåring forstår om slikt.
    Selv ringer jeg heller ikke tilbake hvis jeg blir oppringt fra ukjente nummere, iallefall ikke med mindre jeg har grunn til å tro at det er fra en person jeg vil snakke med. Det er bedre å være utilgjengelig enn å bli oppringt av selgere i tide og utide.

  4. og dette er bare begynnelsen. bare vent til han «bare skal laste ned en ringetone», og ikke er i stand til å lese det med liten skrift. at det er abonnement. som koster skjorta. som tikker inn enten du vil eller ei. som ikke blir avbestilt selv om du gjør det 10 ganger. et barn på 10 har ikke nok livserfaring til å vite implikasjonene jeg var på nære nippet til å gå til sak, men orket ikke. pass på!
    *grøsser*

  5. Caterina, han har fått de sterkeste formaninger altså. Og det sier ikke så lite, Goodwill kan være særdeles tydelig når det trengs. Så får vi krysse fingrene og håpe det beste. Noen ting lærer de ikke uten å erfare senkt heller…og det er ok så lenge det ikke ruinerer dem…

  6. Marina, det er en god strategi. Er det noen som virkelig trenger å få tak i deg så får de heller bare ringe opp igjen!

  7. En ting er at det her dreier seg om et barn – og at du som forelder får en oppgave som er ganske tøff, men veldig viktig.

    Men – de som står bak abonnementet er kanskje de skydige i at det i det blir lagt ut nye numre som «noen» kan ringe til. For meg høres det ut som om de har solgt abonnementslisten sin. For nigerianerene kan ikke bare «slå» numre på lykke og fromme, – det må eksistere en liste.
    Hva sier teletjeneste «provideren».

    Ikke gi deg. Følg opp.

  8. Provideren sier at man bare kan stenge for utgående samtaler til bestemte land, ikke inngående. Det har vi gjort, så han ikke skal ruinere seg.

    Men oppringningene er jo irriterende nok i seg selv, og heldigvis har det stoppet opp. Mulig de skjønte at de var gjennomskuet, at vi ikke kom til å ringe tilbake.

    Hvor de har fått nummeret fra aner jeg ikke, men jeg tviler vel på at det er fra Telenor i hvertfall.

  9. Jøss, dette har jeg aldri hørt om. Takk for tips, må sørge for å tipse Poden så han ikke ringer opp ukjente numre. Nå slår han jo nesten aldri på telefonen uansett, men det kan jo skje.

    Lurer på hvordan de går fram for å få telefonnumrene?

  10. Heisan,

    Nå har det åpenbart igjen vært noen «der ute» som har tatt seg friheten å ringe opp ørten norske mobiler. Samtalene kommer fra numre som begynner med «88213», numre med disse tallene til å begynne med (så seks andre sifre etterpå), kommer fra det virtuelle landet «Emsat», som egentlig er en satelitt og tilhører et firma som bl.a. tilbyr teletjenester (teletorg som «Adult Services» osv) som router sine samtaler via Italia. Det sendes nå rundt et mobilkjedebrev som advarer mot et av disse numrene, og det påstås at det koster 1.000,- NOK å ringe opp (men jeg tror ikke helt på det, info. på nett antyder ca kr 35,- pr min, men noen kilder sier også opptil 13 Euro for en kjapp tilbakreringssamtale).

    Det er mange farer som truer der ute, og det gjelder både nett og mobiltelefoner. Moralen må være at selv små barn må lære at de må passe seg. De må ikke gi informasjon om seg selv til andre på nett (som kan være andre enn de gir seg ut for å være) og de må ikke ringe tilbake til noen som ikke ligger i telefonboken deres. Får de oppringning av et ukjent nummer (norsk eller utenlandsk), skal de komme til en av foreldrene med nummeret først, slik at denne kan sjekke nummeret i telefonkatalogen på nett, evt. Google, før det vurderes om det skal ringes tilbake. Dette bør være en ufravikelig regel. Vi har heldigvis vært forskånet for de forferdelige historiene her hjemme i Norge, men vi bør likevel være vettuge ift. noen ting samtidig som vi ikke begrenser barns frihet for mye (skal ikke skremme, skal ikke begrense dem slik at prisen for det blir for høy osv). Jeg synes dog ikke at en slik regel er en for «overforsiktig» regel. Den vil beskytte barnet (og familien) mot mobilsvindel og også mot at uvedkommende skal kunne kontakte barnet uten at foreldrene er informert.

    Jeg tror overhode ikke noe på at norske providere, som f.eks. Telenor, selger abonnementslister/numre til utenlandske, lyssky folk. Man skal ikke undervurdere intelligensen og kreativiteten til f.eks. nigerianske svindlere. De finner nok ganske enkelt ut at mobilnumre i et land starter med visse numre, så programmerer de en datamaskin til å (f.eks. via bredbåndstelefon registrert på et falskt navn el.lign.) automatisk ringe opp utallige numre i serien for så å legge på før noen kan rekke å ta telefonen. Derved får de lagt igjen nummeret sitt på tusenvis av mobiler, uten at det har kostet dem en nikkel. De kalkulerer med at en viss andel av disse folkene vil ringe tilbake, og når de gjør det, blir de automatisk belastet for Teletorg-tjenester hos f.eks. Emsat. Har sett på nett at mange har fått disse samtalene midt på natta, noe svindlerne kanskje kalkulerer med, siden det da er enda mindre sannsynlig at noen vil være i stand til å klare å ta telefonen før samtalen blir brutt.

    F.eks. svindlere i Nigeria er ofte forferdelige mennesker som driver med organisert kriminalitet i stor stil. Kanskje mange av dem startet fordi de var lutfattige og hadde virkelig vanskelige levekår, men på et eller annet tidspunkt utviklet de seg til å bli skruppelløse forbrytere som ikke skyr noe for å få svindlet til seg penger. For få år siden drev de (sikkert mange av de samme folkene/organisasjonene som nå driver med internett- og mobilsvindel) med å lure forretningsfolk til å komme dit med masse kontanter. Kan ikke huske hva historiene gikk på, men. Husker at en norsk forretningsmann forsvant etter å ha kommet i kontakt med noen «forretningsfolk» i Nigeria som han trodde på. Han ble sannsynligvis ranet og myrdet kort tid etter ankomst. Utallige mennesker har forsvunnet på denne måten. Men, siden den tid, med utviklingen av teknologi som nett og mobiler, har nok disse folka funnet langt enklere måter å svindle til seg folks penger. Det å svindle til seg noen få kroner av mange, mange mennesker, er sikkert langt mer trygt og totalt sett mer lønnsomt for dem. Dette er også årsaken til at jeg ikke tror så mye på at hver person som ringer tilbake, blir belastet med hele NOK 1.000,- for å gjøre dette, for hadde det vært tilfellet, ville det i løpet av kort tid ha fått mye oppmerksomhet, politiet ville ha engasjert seg i saken (ville klart blitt store beløp til sammen) osv. Men, når folk «bare» blir svindlet for NOK 30-40, er sannsynligheten stor for at de ikke en gang oppdager det eller bare regner det som en liten og sur lærepenge. Blir man svindlet for en tusenlapp og skjønner at mange andre også har vært utsatt for det samme, vil mange ta seg tid til å anmelde saken, kontakte pressen osv.

    Vel, vel… Håper så mange som mulig tenker seg om før de ringer tilbake når de får slike samtaler inn på telefonen sin!


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Kategorier

%d bloggers like this: