Publisert av: Skippern | november 3, 2008

Skrekk eller fryd?

Eller kanskje noe midt i mellom?

I morgen skjer det, i hvertfall. Da skal amerikanerne velge sin president for de neste fire årene. Og at det er et viktig valg er hevet over tvil. De siste ukers finanskrise sier alt om det, og den kommer bare på toppen av alle andre krevende saker som den nye presidenten må håndtere. Navner bare klima, Irak, Afghanistan. Viktig for USA, viktig for alle oss andre også.

Det er vel neppe noen av denne bloggens lesere som blir overrasket over at jeg heier på Barack Obama. Som de fleste andre her hjemme, tror jeg. Jeg mener å ha lest at over 70% av europeerne ønsker seg Obama, i følge meningsmålinger.

Det er ikke rart, for maken til menneske, maken til personlige egenskaper og maken til kunnskap skal man lete lenge etter. Jeg merker at jeg får frysninger på ryggen av tanken på at det kan bli ham som inntar det ovale kontor etter George W. Bush. For en kontrast!

John McCain kan sikkert være en bra mann, men han representerer det bestående. Ikke noe nytt, ikke noe visjonært, ikke noe fremtidsrettet. Det gjør Obama.

Meningsmålingene er ganske entydige, men jeg tør ikke stole på at de har rett. Ikke ennå. Men i morgen får vi svaret, utpå natten en gang. Til da får vi fortsatt gå og kjenne på spenningen…

Go, Barack Obama!! Go!!


Responses

  1. Yess! Dette er historisk. Uansett om han vinner eller ikke. Men jeg ville satt pengene mine på at han gjør det.

  2. Hehe – ja, når du gjør det må det være stor sjanse for at han vinner!🙂

  3. Yess. Jeg tror nok det😉

    Så du den dokumentaren jeg skrev om i tråden i går? Den var knakende god.

  4. Den gikk en gang for noen dager siden, og jeg så litt av den. Den var god, ja. Atskillig mer nyansert enn den framstillingen vi får ellers. Godt å se at det fortsatt går an å lage slikt!

  5. Jepp, den var veldig lærerik, synes jeg.

    Godt at det fortsatt lages slike, ja. Jeg vil gjerne ha mer av det, men det virker ikke som om det er helt i tidsånden😦

  6. Nei, det er ikke det. Fakta er for tungt å grave fram og framstille godt, og for tungt for de store masser å ta inn. Vi er blitt for tabloide.

  7. Det skader ikke at Isk satser sine penger (hun må gjerne gi meg gjerne råd om hvor jeg skal satse mine penger, – de som ikke allerede er totalt tapt) på Obama.
    Vi er mange i Norge, i Europa som tror og satser på ham. og jeg tor at han vinner. Jeg tror at det skjer noe nå, noe som vil endre mye og viktige ting i USA – og så er jeg redd. Redd for at gale menneske skal kunne finne på å gjøre forferdeligheter.

    jeg er fortsatt meg, Tone på wordpress – tidligere Tonita på blogspot)

  8. Godt å ha deg her, Tone!🙂

    Nå er det spennende altså!

  9. Må si det ser heller lovende ut akkurat nå…

  10. Jaaaaa, Marina! Det gikk som vi håpet og trodde. Masse frysninger på ryggen her!🙂

  11. Isk: «Godt at det fortsatt lages slike, ja. Jeg vil gjerne ha mer av det, men det virker ikke som om det er helt i tidsånden :(»

    Eller er det nettopp dette som er titsånden, nattens valg tatt i betrakning?
    😀

  12. Det er lov å håpe, Beate!

  13. Ikke bare håpe, vi er jo med å forme selv og. 🙂


Legg igjen en kommentar

Kategorier

