Publisert av: Skippern | januar 9, 2009

Israel, Hamas, terror og krig – eller?

Bombene faller over Gaza, rakettene over Israel, kamphelikoptre og tanks valser over Gaza mens Quassamrakettene sender nålestikk langt inn i Israel. Blodet flyter i gatene.

Retorikken er knallhard og kompromissløs, begge parter vil knuse eller utslette den andre. Og begge har sine mektige støttespillere. Hamas fra araberverdenen og Israel støttes trofast av USA.

Er det noe håp? Det synes ikke slik. Frontene er totalt fastlåste. Jeg har tidligere lagt hovedansvaret for situasjonen på Israel, siden de er den sterkeste parten og fordi det er de som er okkupanten på Gaza. Det holder jeg fast ved. Like fullt mener jeg det trengs mer, og det trengs nytenking. Og det trengs dialog.

Jeg tror det er riktig som Jonas Gahr Støre sier (men ikke helt får til ennå) at man søker dialog med alle parter. Norge bør prøve å gå foran å gjøre det. Men enda viktigere er om andre og mektigere parter kan ta nye grep, og nå ser det ut til at det kan være håp.

Påtroppende president i USA, Barack Obama, synes å ville velge en annen strategi enn forgjengeren. I dagens Aftenposten henvises det til kilder i Obamas overgangsstab som sier at Obama skal være villig til å begynne samtaler med Hamas for å få en slutt på volden i Gaza og Israel. Han ønsker dermed å bryte med politikken til sin forgjenger, George W. Bush, som har nektet å ha noe med den palestinske organisasjonen å gjøre.

– Dette kommer til å bli en administrasjon som ønsker å forhandle med de viktige parter i de viktige spørsmålene, sier kilden til The Guardian.

Det er så bra! Ikke at jeg tror det blir enkelt for ham, men jeg tror det er eneste mulighet, og jeg tror han, som en ny og frisk sjef i Det hvite Hus har sjansen til å få Midt-Østen ut av det fastlåste grepet etter Bush-administrasjonen.

Kan han klare det?

Yes, he can!


Responses

  1. Det var spennende signaler, ja. Jeg tror ikke det er tilfeldig at Israel tråkker til nå, mens det er maktvakuum i USA heller. USA er nøkkelen til en løsning av denne konflikten.

    Det var jo på grensen til harselas når Frankrike og Egypt sørget for en våpenhvileavtale mellom Fatah og Israel og ikke snakket med Hamas i det hele tatt. Det blir jo en skikkelig tom mengde av en avtale det der.

    Jeg tror vi skal avvente og se hva Obama sier og gjør.. stoler ikke helt på rykter alene.

  2. Sarkozys avtale om våpenhvile er jo bare sprøyt. Tom mengde, ja – det er helt riktig å si.

    Jeg tror også vi skal være nøkterne. Men rykter som dette bruker det å være hold i, det kan fort være prøveballonger som er sendt ut rent strategisk for å teste og forberede hva som kan komme.

  3. Ja, det kan det være. Og det var egentlig ganske overraskende.

    Muligens er saken nå at amerikanerne forbinder med meste fra Bush med feilslått politikk, og da er det en gyllen mulighet til å finne andre veier.

    Men han har valgt seg en utenriksminister som historisk har vært rimelig proisraelsk.

  4. Hillary er nok proisraelsk, ja. Men jeg tror også hun er pragmatisk og evner å se at man må søke løsninger, ikke konfrontasjon hvis man skal ha noe sjans.

    Og uansett så blir Obama sjefen.

  5. Ja, og jeg tror det vil være en fordel bare det at det er nye kluter. Som ikke har en historikk å forsvare.

  6. Ja, det tror jeg også på. De vil stå mye friere enn forgjengerne, og det er en stor fordel.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

