Publisert av: Skippern | februar 5, 2009

Droppe lekser?

I bilen på vei til jobben idag hørte jeg noe som fikk meg til å hoppe i bilsetet. Det var utdanningsdirektøren i Hordaland, tidligere stortingsrepresentant for SV, Kjellbjørg Lunde, som hadde uttalt at skoleelever ikke kunne tvinges til å gjøre lekser.

Underforstått, slik jeg oppfattet det, at dersom elevene ikke hadde lyst til å gjøre lekser, så kunne de droppe dem. Med loven i hånd. Aftenposten skriver om saken her.

Eeehh – hva-for-noe, Utdanningsdirektør???

Spørsmålet om hvordan læringen i skolen skal foregå er sammensatt og ikke enkelt å finne klare løsninger på. Selvsagt er det viktig at læringen skjer på skolen, der de kompetente lærekreftene finnes, selvsagt er det en utfordring at ikke alle elever har ressurssterke foreldre som kan hjelpe med leksene hjemme, og selvsagt har elevene behov for fritid, de som voksne.

Det er en diskusjon som må tas, som må leve, som man aldri kan bli helt ferdig med. Fordi samfunnet utvikler seg, og dermed behovene for læring og kompetanse.

Men det  som aldri vil forandre seg er nødvendigheten av å kunne tilegne seg kunnskap på egenhånd. All verdens lærekrefter kan aldri «dytte» kunnskap inn i hodene på folk, vi må ta tak selv på den ene eller andre måten. Læring må alltid inkludere en viss andel av selvstudium. Om det så skal kalles hjemmelekser eller tid til selvstudium i en heldagsskole er en annen sak.

Idag er det i hovedsak hjemmelekser som er modellen for selvstudium i den norske skolen. Den modellen har både fordeler og ulemper, som alle andre modeller. Lunde peker på ulempene, jeg vil peke på noen fordeler, som at mindre bundet skoletid gir mer fleksibel tidsbruk utenom skoletid for elevene, samt at jeg mener det stimulerer dem til å mer ansvar for læringen selv.

Jeg vil ikke si at den ene modellen er bedre enn den andre, men jeg reagerer på at en så høytstående myndighetsperson i utdanningssystemet som Kjellbjørg Lunde fronter spørsmålet på denne måten.

Utspillet må være manna fra himmelen for skoleelever som ikke gidder å gjøre lekser.


Responses

  1. Det finnes vel etterhvert ganske mye forskning som bla viser at lekser før man er 11 år ikke har stort for seg, så hvorfor da ha det? Når barna i tillegg ofte er på skolen lenger enn voksne er på jobb de fire første årene.

    Jeg gikk på skolen tre-fire timer om dagen de første årene, nå er det i praksis heldagsskole for så små barn. Bør man da ha lekser i tillegg? Jeg mener nei.

  2. Jeg er ikke sikker, Beate. Temaet og diskusjonen er viktig. Det jeg reagerer på er måten hun spiller det ut på.

    Min erfaring med egne barn er at de svært ofte får til ting hjemme, som de ikke fikk til på skolen, etter at hodet har hatt en liten pause. Gått hjem, spist, spilt data, vært på trening. Gjort noe helt annet. Da har stoffet modnet i «bakhodet», energien er fornyet, da skjønner de det.

    Heldagsskole? Min 10-åring har skoledag fra 0830 til 1430. Det er en halvtime mer enn jeg hadde på 70-tallet. Det er ikke stor forskjell.

    Det er ikke leksene som stjeler tiden til barna. Det er data’en og tv’en…

  3. Kunnskapsminister Solhjell er uenig med sin partifelle og utdanningsdirektør:

    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2908740.ece#xtor=RSS-3

  4. Jeg er som vanlig litt ambivalent. Vi vet at lekser kan være et problem for dem som i utgangspunktet strever, og for dem som ikke har noen hjemme som kan hjelpe til. Og det kan vel se ut til at lekser er med på å sementere forskjeller mellom flinke og mindre flinke elever.

    Samtidig mener jeg du har et godt poeng når du sier at vi ikke kommer utenom dette med å tilegne seg kunnskaper på egen hånd. Det er viktig å lære seg arbeidsvaner, lære å jobbe selvstendig osv.

    Konklusjonen? Jeg er positiv til heldagsskole, og tenker at noe av denne selvstendige jobbingen kan legges inni skoletiden- og at elevene da kan ha lærere og assistenter tilgjengelige for hjelp. Men litt lekser tror jeg også det bør være, særlig for de store elevene.

  5. Hva som stjeler tiden til barna varierer nok mye fra familie til familie, og barn til barn, det ser jeg på mine.

    Nå går de også på en skole hvor begge har hatt svært mye lekser fra 1. klasse. Alt for mye mener jeg.

    Og ja, som tiåring hadde jeg kanskje like mange timer på skolen, men ikke de to-tre første årene.

  6. Når folk seier dei er mot lekser, meiner dei vanlegvis heimelekser, ikkje sjølvstendig arbeid. Det seier seg sjølv at jo meir av skulearbeidet som blir sett bort til heimen, jo verre er det for dei som alt er dårleg stilt heimanfrå.

  7. Det er jeg enig i. Dilemmaet er at om ikke skolen har nok ressurser til å følge opp selvstendig arbeid innenfor en utvidet skoledag, og det heller ikke blir gitt hjemmelekser, hva da?

    Da taper alle, både de med og de uten ressurser hjemme.

  8. Først; dersom et slikt forslag blir vedtatt, Goodwill, så vil det selvsagt medføre omstruktureringer av skoledagen. For enkelte skoler vil det sikkert by på utfordringer, og det vil bli om mulig enda viktigere å håndheve lovverket som fastlår retten til IOP. Jeg kan allikevel ikke se at disse utfordringene skal være til hinder for en slik bestemmelse.

    Jeg er en stor forkjemper for foreldreinvolvering i skolen, men ser at denne forventningen om involvering og ansvaret foreldrene får – slår uheldig ut i mange familier. Som flere over her har vært inne på, så synliggjør det forskjeller som allerede er såre og vonde. Jeg har stor tro på at mange barn vil kunne bli fanget opp og fulgt opp bedre faglig sett, om heldagsskolen ble et faktum!

    Du skriver at data og tv stjeler barnas tid. Vet du – her i huset så er det trening og andre aktiviteter som stjeler mest tid. Aktiviteter barna trenger som en viktig avkobling. Dessuten en fin måte å være sammen med barna på. Derimot skulle jeg ønske at de fikk mer tid til å være sammen med venner. Nå må alt planlegges – det er nesten slutt på «å stikke innom»…

  9. Curly, jeg kan love deg at treningsaktiviteter tar mye tid her i gården også, men jeg har litt vondt for å kalle det tidstyveri – ungene har uendelig godt av det. Data og tv derimot…vel, litt er sikkert bra, men det KAN bli for mye av det gode…

    Jeg er i prinsippet enig med deg i at heldagsskole kan bli bra hvis man klarer å forme den etter intensjonene. Mye vil avhenge av om man klarer å løse bemanningen, skaffe nok komtetente pedagoger som også kan fagene. Da vil man kunne fange opp i hvertfall de svakeste, de som trenger det mest.

    Om man klarer å stimulere de som er i den andre enden av skalaen, og som også trenger utfordringer, er jeg mer usikker på.

  10. Forutsetningen for en heldagsskole, må jo være at bemanningssituasjonen og tilgangen på god kompetanse generelt, lar seg innfri.

    Når det gjelder de sterke elevene, så vil det alltid være en utfordring, men jeg tror ikke helddagsskole vil gå på bekostning av deres behov for stimulering og utfordringer.

  11. Hos oss har de nivådelt undervisning, og når faktisk både de sterkeste, svakeste og de i midten. Det virker som et godt opplegg.

  12. Ja, det kan fungere, under forutsetning av at man har ressurser til å følge opp, og at elevene kommer på riktig nivå.

    Vi hadde noe lignende her med minstemann, med tredelt nivå på arbeidsplan. Han ville heller spille data enn å gjøre lekser, og valgte konsekvent enkleste nivå…helt til vi hjemme skjønte hva han holdt på med.

    Da var det slutt på moroa for hans del.

  13. Her blir ungene testet ofte, for å få de på riktig nivå. Og man kommuniserer en god del med foreldrene om slike ting. Her har de også tre nivåer – i tillegg til ekstra kurs for de svakeste, og muligheten for å følge enda eldre elever for de sterkeste. Så i praksis har de mer enn tre nivåer å velge mellom også.

  14. Det syns jeg høres veldig spennende og bra ut, Beate. Håper det kan bli noe sånt her også om og når heldagsskolen kommer.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

