Publisert av: Skippern | mars 5, 2009

Lukke døren?

“Å lukke døren” er et begrep jeg som utenforstående iblant har hørt om fra pårørende til rusmisbrukere. Med det oppfatter jeg at man stenger den det gjelder ute fra familien, fra vennekrets, fra hva det måtte være han vil inn til. Man lukker døren etter å ha prøvd å nå fram med hjelp, støtte, forståelse og behandling så lenge at man ikke kommer lenger, at man ikke har mer å gi i møtet med det destruktive.

Det handler rett og slett om å beskytte seg selv, for ikke selv å bli dratt med i dragsuget.

Jeg har selv barn, og kjenner styrken i båndene til dem. Det finnes ikke noe sterkere. Jeg er selv barn, jeg har søsken, og kjenner også styrken i båndene til mine egne foreldre og lillesøster. Tanken på at de skulle kunne virkelig stenge døren for meg synes helt uvirkelig, nærmest uhyrlig.

Selv “Den bortkomne sønn” fra bibelhistorien ble sluppet inn da han kom krypende med halen mellom beina.

Likevel skjer det altså at noens rusmisbruk og tilhørende adferdsmønster blir så destruktivt og truende at de aller nærmeste ikke har andre muligheter for å klare seg enn å stenge døren. Det er så tøft at det nesten ikke er til å fatte, men noen ganger nødvendig. Det handler om flere mennesker, egen familie, egne barn, egenvennekrets. I rusmisbrukerens verden er det bare selv’et som gjelder, alt annet blir uvesentlig.

Jeg vet ikke om jeg hadde klart det, men det er en enkel logikk i det også: For å kunne hjelpe andre må du først redde deg selv.

Den som lukker døren slutter nemlig ikke nødvendigvis å hjelpe. Hjelpen tar heller andre former, og foregår på andre arenaer. Som Curly med denne bloggen. Det er særdeles prisverdig. Det er takket være slike som henne at vi utenforstående kan få åpnet øynene våre og få et glimt avhvordan det er å være pårørende.


Responses

  1. Jeg tenker litt på disse rusmisbrukerne som du nevner. I perioder er mange av dem rusfrie, for eksempel når de sitter fengslet. Da er det veldig mange dører som åpnes. Det ringes og det skrives brev, det skværes opp og gir håp om endring.

    Så jeg kom egentlig bare til å undre litt. Har man da stengt døren? Jeg tror kanskje man bare har lukket den litt.

  2. Jeg tror at i spesielle tilfeller lukkes døren tilnærmet helt. Men da for at andre dører kan åpnes, som f.eks Curly kommenterer til denne posten i Erfaringsbloggen:

    «Fordi noen dører har måttet lukkes, så har jeg nå overskudd til å stå i døråpningen – med døren åpen og rope ut til verden.»


Legg igjen en kommentar

Kategorier

