Publisert av: Skippern | mars 8, 2009

Vennskap? Kjærlighet?

Vennskap og kjærlighet er to begreper som vi bruker mye tid og energi på å forholde oss til.

De to gis oftest ulik betydning, og brukes i ulik sammenheng. Vennskap brukes ofte i relasjoner med noe avstand, varierende fra ganske nær til mer eller mindre fjern. Man kan ha ganske nære venner som man er i hyppig kontakt med, og man kan ha venner som er heller fjernt fra vår daglige tilværelse – men som «er der», og like fullt betyr noe for oss.

For relasjoner som er mer enn «ganske nær», som heller over mot det mer intime og dypt private blir, ofte begrepet vennskap for svakt. Da skiftes det gjerne ut med et annet begrep – kjærlighet.

Kjærlighet som begrep rommer som regel sterke følelser. Videre inneholder det ofte også fysisk begjær, seksuelt begjær, og gjerne ønske om varige, sterke bånd og samliv. Kjærlighet er i mine øyne en av de viktigste bærebjelkene i samliv mellom to mennesker. Skal et samliv bli langvarig og lykkelig mener jeg det er avgjørende at man tar vare på og dyrker kjærligheten.

Jeg har kommet til at begrepene vennskap og kjærlighet gjerne kan kobles sammen. Vennskap i kjærlighet, og kjærlighet i vennskap. Begge deler er viktig å kunne ha med seg.

Med vennskap i kjærlighet tenker jeg på at den man elsker og deler livet med ikke bare er elsker men også ens beste venn. Har man det slik i et samliv er man heldig. Da har man gode muligheter for at samlivet skal vare.

At det er kjærlighet også i vennskap er kanskje ikke like vanlig å tenke på, eller hva? Jeg har imidlertid erfart det. Jeg har noen få dype vennskap som definitivt kommer inn under den kategorien. Det jeg føler der er kjærlighet til dem det gjelder, men da av den typen kjærlighet som gir uten å forvente noe igjen. Jeg forventer ikke evig troskap, forventer ikke at de det gjelder «ikke har andre enn meg». Det eneste jeg ønsker meg er at de tar imot mitt vennskap og min kjærlighet. Og det gjør de.

Og gir meg masse kjærlighet tilbake.


Responses

  1. Nok en gang griper du meg med dine gode formuleringer – som treffer midt i ryggmargen. Ord jeg trengte å lese i dag🙂

    Du er en god venn med et stort hjerte🙂


Legg igjen en kommentar

Kategorier

