Publisert av: HåkonH | januar 25, 2007

Underlige skapninger

I det siste har det dukket opp noen underlige skapninger i enkelte rundkjøringer i Østfold. Det er snakk om hunder. Ikke viltre og bjeffende slik vi er vant til å se dem, neida – helt stille og rolige. Ja faktisk stive som stokker, bokstavelig talt, ettersom de er av tre, melder NRK.

Rondellhund

Dette er noe som skal være kommet over grensen fra Sverige, der de dukket opp i fjor. Den første skal ha kommet som en solidaritetsaksjon, etter at en betongfigur av en hund, laget av kunstneren Stina Opitz, bestilt og plassert av Linköping kommune, ble ødelagt. Kunstneren lagde en ny i metall, men så begynte noen å snekre og utplassere flere hunder, såkalte «Rondellhunder».

Fenomenet har spredd seg, er observert helt nord til Kiruna og så langt sør som til Barcelona – og nå også i Norge.

Enda en rondellhund

Goodwill synes dette er artig! Men en ting lurer jeg på – hvordan klarer de å formere seg? Og så skulle jeg likt å se hvordan spill levende katter reagerer på disse kjekke, staute hundene 😀


Svar

  1. Browseren på jobben liker ikke Goodwill-bloggen :o/ Teksten ligger utover i den blå bakgrunnen, og ikke ser jeg noen av bildene :o\ Dermed blir ikke denne her lett å lese/kommentere :o|

  2. Morsomt fenomen!! De har ikke spredd seg nedover her i Østfold ennå, jeg har i hvert fall ikke sett noen.

  3. Hmmm…kanskje jeg skal skifte template igjen, Iskwew…liker ikke at favorittbloggeren min ikke kan se hva jeg gjør!

    Skorpionkvinnen, der tar du feil! Det er i Østfold de er observert! Ut på leiting! 😀

  4. Jeg tror det er browser settings på jobben som lager krøll, Goodwill. Selv om det i hvert fall ikke er svart bakgrunn her. Men fortsatt er bildene ikke synlige.

    Vi har nettfilteret fra hælvete her :o)

  5. Skal sjekke når jeg kommer hjem!

  6. Du får stramme opp IT-ansvarlige på jobben! Gå’kke an å ha det sånn! 😉

  7. De formerer seg uten tvil ved bruk av en trekuk. Dette ordet finnes det forøvrig rettspraksis på kan brukes på politifolk på Helgeland, mens det straffes med bot i Oslo

  8. Ha-ha! Glitrende, Milton! Ingen tvil!

    Dialektisk rettskrivning er vel forøvrig trækuk, men det gjør ingenting, vi forstår hva som menes!

  9. Dette oppsto vel, og er blitt en farsott, på grunn av alle allergikerne. Men de er for stygge til å stå inne, ergo står de ute. Eller noe.

    Italienerfrøkenen mjauet fornøyd til Pondus: «Se, et klorebrett som ser ut som erkefienden!!»

  10. Ja, kanskje du skulle få deg en til stua?? :-))

  11. Vel… riktignok er ikke det eksisterende klorebrettet direkte vakkert… men et sted får vel grensen gå :o)

    Men i rundkjøringer er det morsomt!

  12. Ja, bare ikke slipp kattene løs der. Se dem for deg, vekselvis i kamp med trehundene og i fullt firsprang rundt og rundt etter bilene!

    *svimmel bare ved tanken*

  13. Katter egner seg best i hagen! Og det fine med innekatter er at de skjønner de store fordelene som er ved den statusen. Så de kommer hjem igjen.

  14. En ting er i hvertfall sikkert, trekatter er IKKE tingen! Der er det kun ekte vare som duger!

  15. Morsomt fenomen! Men jeg tror jeg foretrekker lys levende hunder også, jeg 🙂

  16. Men kanskje ikke midt i rundkjøringa! 😀

  17. Haha! Fantastisk kjempefine var de!

  18. Om jeg viser disse bildene til Tigerungen kommer han nok til å insistere på å finne frem snekkerkofferten sin.

  19. Hehe – hva venter du på? Julegaver til hele slekta!

  20. Ja, og så kan de jo få en liten rundkjøring hver av meg!

    Herlig 😀 I år blir det hjemmelagede julegaver.

  21. Fine trehundene! Grrmjau!

  22. Fine klorebrettene! mener du vel, Bastet?

  23. Alle enige om at de er fine, i hvertfall!!

  24. Jeg tror jeg må ut på leting i helgen, ja! Klarte jeg å overse at du faktisk skrev at de var i Østfold?? I så fall må jeg virkelig skjerpe lesesansen min 😉

  25. Mja-mjo… Fine klorbare hundedyrene. Jippi! Lurer på når bestanden vokser seg nordover mot Throndheimen. Klor-krafs!

  26. Jepp, Skorpionkvinnen – ut på trehundsafari i helgen!

    Bastet, du kan ta det rolig foreløpig. Siden de i følge Milton bruker trekuk *urk* til å formere seg med så går det nok litt tregt i vinterkulda 😉

  27. Jeg traff en trehund i dag! Du kan se den inne hos meg 🙂

  28. YIIHAA!! Tok du dem med deg hjem? 😀

  29. Skorpionkvinnen er sikkert i gang med å snekre seg en 😀

  30. Hver Østfolding, sin trehund!

    Vakt-trehund? 😀

  31. Nei, skal jeg snekre må det nok bli en katt vet du, Iskwew!
    Jeg tok den heller ikke med hjem, selv om jeg hadde litt lyst til det. Hvis den får valper derimot…

  32. Men du snekrer rent faktisk et fabelaktig klorebrett, Skorpionkvinnen! Puse-frøken hadde elsket det :o)

  33. Der sa du noe, Iskwew! Hun hadde nok likt det ja!

  34. Venter spent på å se resultatet! 😀


Legg igjen en kommentar

Kategorier