Publisert av: Skippern | februar 9, 2008

Respekt!

Idag er jeg glad!

Idag kom nemlig nyheten om at Senterpartiets kommunalminister Magnhild Meltveit Kleppa går inn for kjønnsnøytral ekteskapslov.

Det er svært gledelig. Kjønnsnøytral ekteskapslov betyr at de homofile får den samme mulighetene og rettighetene som heterofile til å gifte seg, og at deres samliv verdsettes på samme måte i alle henseende. Det har vært en lang kamp for de homofile å komme dit, og det er gledelig at de nå ser ut til å lykkes.

Senterpartiets representanter er etter Soria Moriaerklæringen stilt fritt i denne saken. Jeg regner med at den ville blitt vedtatt uansett, med bl.a Venstres stemmer. Kleppas valg blir således neppe avgjørende for utfallet, jeg syns kanskje det viktigste er hennes begrunnelse for standpunktet, at det har vært manglende kunnskap om hvordan de homofiles situasjon, om kvaler som mange lider under, manglende inkludering og aksept.

Jeg syns det står respekt av å stå fram med å ha gått igjennom en prosess som må ha vært ganske smertefull for henne selv, ettersom hennes egen homofile sønn har vært sentral i den. Desto sterkere står hun fram med et voksent standpunkt.

KrF roper selvsagt opp om løftebrudd her. Og det er riktig at Kleppa var motstander av loven under valgkampen. Men jeg syns ikke det er riktig å sidestille det å skifte standpunkt på denne måten i en slik sak med mer kvantitative løftebrudd a’la Kristin Halvorsens fulle barnehagedekning. Det må være lov å skifte mening når det skyldes at man får en dypere forståelse for en sak.

Blomster til Magnhild Meltveit Kleppa!

Responses

  1. Jeg syns hennes utsagn «Jeg velger det levende livet» løfter argumentasjonen til et riktig nivå!

  2. Dette er veldig bra! Jeg ble så nedstemt av å lese kronikken til moralens høye vokter, Maria Elizabeth Fongen, «leder, Oslo katolske bispedømmes familiesenter, tibarnsmor og cand.philol. fra Universitetet i Oslo med kinesisk hovedfag» (snakker om tittel) her om dagen. Den er rett og slett ondskapsfull og krenkende, og jeg tror hun får et oppgjør med Vår Herre hun ikke venter etter hvert. Denne:
    http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2239511.ece

    Da er det så godt å høre at Meltveit Kleppa har endret standpunkt. Og begrunnelsen er god! Kudos for den!

  3. Huff, den var grusom!

    Jeg tenker på at om man skulle omskrive «kristen» med ett ord, så skulle det være «kjærlighet». Det er det mange i de kretser som ikke synes å ha skjønt. Fongen inkludert.

    Men Magnhild Meltveit Kleppa har skjønt det!

  4. […] Se mer hos f.eks. Goodwill. […]

  5. Helt enig. Stort pluss i margen til en politiker som viser at det går an å omgjøre et standpunkt (med begrunnelse) etter å ha tenkt nøye gjennom og vurdert saken på nytt.

  6. Ja, og det er kanskje nettopp begrunnelsen og dybden i den som gjør dette så sterkt.

  7. Jeg slenger meg på bukettoverrekkelsen, hvis det er greit.
    Hvert skritt er fred, heter det, og jeg håper Melveit Kleppas er et sprang mot mer toleranse og likeverd for alle.

  8. Du er hjertelig velkommen Rockette, og jeg håper du har rett.

    One giant leap for mankind!

  9. Hun fortjener virkelig en bukett.

    Synes det var vanvittig bra at hun snur i denne saken, og at hun er så ærlig om det som hun er.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

