Publisert av: Skippern | november 28, 2008

Stikker av!

Neida, ikke fra Bloggebygrenda, men fra julemaset!

I morgen tar jeg med meg min gamle far på en liten ukes «eldreomsorgstur» til Arguineguin på Gran Canaria. Han trenger det gamle mannen, etter en lang slitsom periode. Heldigvis ser alt ut til å gå bra der hjemme.

Vi skal bo i leilighet på et sted som heter Patalavaca, og jeg aner ikke hvordan det er. Men han har vært der før og går god for stedet, så jeg stoler på ham. Uka kommer til å bli brukt til lange fjellturer til fots, helt sikkert noen timer på stranda, og god mat og drikke på kvelden. Etter anbefalingen fra Iskwew sist vinter blir det sikkert en tur til Puerto de Mogan, og så spekulerer jeg på om vi får til en tur til øyas høyeste topp. Det hører liksom med, syns jeg!

 

Underlig tanke at for en uke siden kjempet jeg med snøstormen på Nordseter, og i morgen kveld tusler jeg rundt i shorts. Det høres ikke så verst ut, vel?

La Playa de Arguineguin

Misunnelig, noen?😉

Forhåpentligvis vil i hvertfall turen gjøre underverker med formen slik at resten av førjulsstresset går friksjonsfritt når vi kommer hjem :o)


Responses

  1. ÅÅÅÅ! Så herlig!

    Patalavaca er i grunn et veikryss, men du er like ved Arguineguin, og ta for guds skyld en tur til fiskerestaurantene på brygga der. Tur opp i fjellene er supert, men det er skummelt, smale veier og dyyype juv. Kjøre forsiktig, Goodwill!

    Jeg unner dere begge denne turen. Så flott at dere reiser på guttetur😀

    Kos dere alt dere bare klarer!

    (Ja, jeg ER misunnelig!)

  2. Jeg tror vi skal bo helt øverst, omtrent der hvor turveien går innover. Jeg håper det er ok, i hvertfall. Vi kommer uansett til å farte rundt, og jeg lover, lover, LOVER å være forsiktig!

    Misunnelig? Det er bra – det viser at du har sansen for det gode livet, jamfør posten din igår. Du skulle lagt inn en liten tidslomme mellom gammel og ny jobb og tatt en tur du også!

  3. Ja, det skulle jeg. Jeg skal i hvert fall legge inn noen fridager, så jeg får ristet gamle saker ut av hodet, og gi plass til nye🙂

    Jeg tror helt sikkert det er veldig OK, Goodwill. Det er så fint og flott der, atte.

    Om dere føler for litt urbant liv, er Las Palmas en flott by. Og det går ekspressbuss fra Patalavaca/Arguineguin🙂

  4. Regner med at det går busser både hit og dit. Jeg liker å ta buss når jeg er på sånn ferie jeg, for da kan jeg ta meg en kald øl underveis eller etter turen!

  5. To dager ut i ferien, og vi har det fint. Beina begynner å kjennes møre, ikke så rart. 4 timers fjelltur igår og tre timers idag, samt en løpetur i går som ble avsluttet med et bakkedrag opp til «korset», som vi kan se fra terrassen.

    Tur gåing i fjellet her er utrolig fint! Men det er en typisk norsk greie. Vi gjorde en test og sa «hei» til alle vi møtte (og det var mange). Vi fikk bare en «hola» til svar, resten «hei-hei!»

    Avslutning med bad i sjøen og lunsj på strandpromenaden var helt ål reit!

  6. Det korset er nok det samme som Gullet besteg i januar🙂

    Kose deg masse, Goodwill!

  7. Ja, jeg er misunnelig. Så fine strender har vi ikke her borte!

    Hei, vent litt…

  8. Skal jeg vente her, Marina? Kommer du?😉

    Ja Iskwew, det er det samme korset som Gullet besteg, og jeg tenkte på henne hele veien opp. Ville på en måte kjenne litt på prestasjonen hennes, og jeg kjente det godt. Det var tøft av henne!

  9. Siden jeg ikke får laget nye poster med mobilen lenger får jeg skrive litt her istedet.

    Idag har vi hatt en fantastisk dag. Vi startet tidlig med å ta bussen til Puerto de Mogan og vandret litt rundt der. En helt nydelig liten by, ren idyll. Hvis jeg en gang trenger en ferie som ren balsam for sjelen skal jeg dra dit!

    Men det var ikke målet idag. Vi skulle på fjelltur igjen, guidet tur med Den norske Klubben. Tok buss videre til Mogan, gikk av ved Molina (møllen), og la i vei. Rett til fjells, 600 m stigning på 1,5 km, opp en bratt fjellside og forbi noen svært luftige partier. Fantastisk og spektakulært. Bilder kommer!

    Vel oppe fortsatte vi gjennom et utrolig vakkert fjellandskap som jeg ikke ante man kunne finne her. Pinjeskog også, når vi kom opp over skoggrensen. Den er nemlig omvendt av hjemme, her ligger skoger over skoggrensen der trærne får fuktighet fra luften.

    Vi gikk vel ca 25 km i alt, via Cortadores og helt ned til Arguineguin, og rundet av med bad i havet etter 6 timers gåing. Deilig!

    …trenger vel ikke nevne at middagen smakte godt idag, og at det er deilig å sitte på terrassen med beina høyt og en god brandy i glasset?

  10. Siste dag på Gran Canaria, og det ble nok en fin dag! Gikk først sammen med opphavet opp til Norskeplassen, deretter avgårde på egenhånd i et litt høyere tempo. Fant enda et par nye stier og nye steder med de eksotiske navnene «Eivinds plass» og «Våres plass».

    Stadig like vakkert, og stadig like deilig å komme ned til stranda og bade etter turen. Idag ble det tid til å døse en times tid på stranda etter badet også, det liker jeg. Øvelsen «titte bak mørke solbriller» ble også forsøkt, men utvalget med tittbare objekter var dessverre magert.

    Møtte opphavet igjen på tavernaen på strandpromenaden, og spiste deilig lunsj: Canariske poteter med mojosaus og havsalt. Og kald pils, naturligvis.

    Life is good, fortsatt!


Legg igjen en kommentar

Kategorier

