Publisert av: HåkonH | mai 21, 2008

Meaning of Life?

Neida, jeg skal ikke skrive om Monty Python og deres legendariske film fra tidlig 80-tall. Selv om den nok er innom noe av det samme.

Det er norsk. Det er Tor Åge Bringsværd. Jeg snublet over et av hans sitater i lokalavisa på Romerike idag, og ettersom Bringsverd er en mann med ordet i sin makt og som kan vekke oss, så vekket han meg idag.

Dette er hva han sier: «Verden er full av mennesker som leter etter ting de kan ta ille opp.»

Jeg lette opp hvor sitatet kommer fra, og det fra boken hans «Samtaler med svart hund» fra 2003.

Det er virkelig sant. I hvertfall i vår, velstående del av verden. Hvor man enn snur seg møter man mennesker som uttrykker sin misnøye med ett eller annet, som er rystet og som tar ting ille opp. «Skandaløst» er ett av de mest brukte uttrykkene.

Hadde det enda vært dem som har grunn til å klage som gjorde det! De svake i samfunnet, de som står ved enden av bordet og ser på de rikes fråtsing. Men nei, det er de som har mest som klager mest. Derforsyns jeg Bringsværd treffer skremmende godt.

Jeg syns det er forstemmende. Vi bør ha en annen innstilling til tilværelsen. Vi bør snu på flisa og møte verden med en positiv holdning. Si «ja, og…» istedetfor «Ja, men…». Gi hverandre positiv energi istedetfor å bruke egen energi på å bryte andre ned.

Jeg tror jeg skal lese boka til Bringsværd.


Svar

  1. Det er da stas å lese Bringsværd uansett.

  2. “Verden er full av mennesker som leter etter ting de kan ta ille opp.”

    Meiner du at det finst andre grunnar til å surfe rundt på nettet altså ?

    Berre tulla. Triveleg stad du har her, Goodwill. Og så passar namnet ditt så bra til denne posten. Eller var det omvendt ?

  3. Javisst er det det, Sauegjeteren!

    Tusen takk, bandanders. Og ja, jeg skulle mene det fins minst et par grunner til! 🙂

  4. Den traff meg. Og jeg er klar over at jeg har et problem der. Ikke at jeg alltid tar alt ille opp – men jeg har en tendens til å ta alt bokstavlig opp, i stedet for å forsøke å forstå hva som egentlig er ment – og det er ikke noe hyggelig egentlig.
    *arbeide med meg selv fortsatt*

  5. Strengt tatt tror jeg at Bringsværd treffer fler av oss enn vi helt liker, Tonita. Meg selv inkludert, så det er fint at vi har noen som kan peke på oss og si «Skjerpings, folkens!»

  6. Godt sitat.

    Forøvrig til det norske lynnet (?). Merk det når du stiller spørmål vil folk, hvordan de svarer:

    «Hvordan har du det i dag?
    Neeei, jeg har det i grunne ikke så værst..»

  7. Det er en helt typisk kommentar, PS! Vi kan ikke bare si at vi faktisk har det helt fint. Vi må faktisk beklage oss over at vi har det helt fint.

    Og det er jo ikke så rart, med tanke på Bringsverds sitat. For uten noe å klage over er jo tilværelsen ganske trist…

  8. eh..kan jeg kaste inn en politisk kommentar…

    —Grunnen til at Norge har stemt NEI til EU et par ganger… 🙂

  9. Spørs om ikke du er inne på noe der :o)


Legg igjen en kommentar

Kategorier